Gdzie znajdziesz cynk?

Produktami spożywczymi bogatymi w cynk są mięso, wątroba, ciemne pieczywo, sery żółte, kasza gryczana, jaja i owoce morza. Najwięcej tego pierwiastka znajduje się w ostrygach. To właśnie dzięki obecności cynku, odpowiedzialnego między innymi za utrzymanie prawidłowego stężenia testosteronu we krwi, ostrygi zyskały miano afrodyzjaka.

Cynk znajdziemy także w grzybach, chrzanie, zielonym groszku, fasoli czy grochu. Jest obecny również w burakach ćwikłowych, marchwi, brukselce, szpinaku, selerze i cebuli. Ponadto jego bogatym źródłem są orzechy, pestki słonecznika i dyni oraz produkty zbożowe z pełnego przemiału. Poza tym zawierają go drożdże piwne.

Przeciętna przyswajalność cynku z żywności wynosi około 20%–30%. W przypadku niedoborów tego pierwiastka może się ona istotnie zwiększyć. Cynk (podobnie jak żelazo) jest lepiej przyswajany z produktów zwierzęcych niż roślinnych. Jego wchłanianie jest także wyższe z diety zawierającej białko zwierzęce niż z diety zawierającej białko roślinne. Wchłanianie cynku zmniejsza się w wyniku nadmiernego spożycia produktów zawierających duże ilości fitynianów (soli kwasów fitynowych obecnych w nasionach roślin strączkowych, orzechach i zbożach), kwasu foliowego, żelaza, miedzi i wapnia.

 

CYNEK-TABELA-zawartosc-cynku-v1a (3)

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl