Dieta dla zdrowych paznokci

Wygląd paznokci jest często wskaźnikiem tego, co dzieje się w całym organizmie. Ich zła kondycja może być objawem niedoborów w naszej diecie. Z poniższego tekstu dowiesz się co jeść, by Twoje paznokcie były piękne i mocne.

Żelazo

Żelazo jest niezbędne dla funkcjonowania całego organizmu. Ma także wpływ na kolor skóry oraz wzrost włosów i paznokci. Produktami bogatymi w ten pierwiastek są m. in. mięso, jaja, siemię lniane, kasza jaglana, płatki owsiane i warzywa strączkowe. Należy jednak pamiętać, że żelazo jest jednym z najsłabiej wchłanianych pierwiastków. Z „podręcznikowej” zawartości żelaza w produktach spożywczych nasz organizm przyswaja jedynie 5-20 proc. W przypadku jego niedoboru, warto rozważyć suplementację.

Białko

Budulcem naszych paznokci jest białko zwane keratyną, które występuje także we włosach i skórze. Dobrym źródłem białka są mięso i jego przetwory, ryby, nabiał, jajka, nasiona roślin strączkowych i orzechy.

Kwasy Omega-3

Kwasy tłuszczowe Omega-3 mają korzystny wpływ na mózg i serce, działają także przeciwzapalnie. Dzięki nim również nasze paznokcie stają się mocniejsze i odporne na pękanie. Bogatym źródłem tych dobroczynnych kwasów są m.in. migdały i orzechy włoskie. Aby mieć piękne paznokcie (i nie tylko) dodawaj pół garści uprażonych orzechów do sałatki czy jogurtu lub chrup je na surowo zamiast niezdrowych przekąsek.

Wapń

Paznokcie i włosy wzmocnią również produkty bogate w wapń. Najwięcej znajdziesz go w nabiale, rybach, nasionach i orzechach, brokułach, brukselce, sałacie, kapuście, szpinaku oraz figach i pomarańczach.

Cynk

Na utrzymanie prawidłowego stanu paznokci wpływa także cynk. Jego niedobór sprawia, że stają się łamliwe, a na ich płytkach pojawiają się białe plamy. Źródłem cynku są produkty zbożowe, mięso, sery żółte, kasza gryczana, jaja i pestki dyni.

Magnez

Łamliwość paznokci może być także związana z niedostatkami magnezu w organizmie. Dobrymi źródłami tego pierwiastka są czekolada i kakao. Można go także znaleźć m. in. w szpinaku, brokułach, pomarańczach i suszonych owocach.

Krzem

Wzmacniający nasze paznokcie krzem znajdziemy w ziołach. Dostarczysz go organizmowi w postaci naparów ze skrzypu i pokrzywy. Dobrymi źródłami krzemu są także rzodkiewka, seler, kalarepa oraz zielona i czerwona papryka.

Siarka

Jest istotna dla paznokci, ponieważ bierze udział  syntezie wspomnianej wyżej keratyny. Znajdziemy ją w kiełkach rzodkiewki, brokułach, kapuście, kalafiorze i szpinaku.

Witaminy

Dla zdrowych paznokci ważne są również witaminy, przede wszystkim – A, z grupy B, E i C. Źródłem witaminy A są warzywa, mięso i jego przetwory, tłuszcze oraz mleko i jego przetwory. Witaminy z grupy B znajdziemy w drożdżach, wątrobie, żółtku jaj oraz w pełnoziarnistym pieczywie. Witamina E zawarta jest w olejach roślinnych, orzechach, migdałach, kiełkach pszenicy, jajach i zielonych warzywach. Natomiast bogate w witaminę C (ważną dla paznokci także dlatego, że ułatwia wchłanianie żelaza) są warzywa i owoce.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl