Co powinien jeść przyszły tata?

Czy wiesz, że odpowiednie odżywianie ma wpływ na jakość męskiego nasienia i może zwiększyć szanse na poczęcie? Dowiedz się, jakie pierwiastki i witaminy powinny znaleźć się w diecie przyszłego taty. 

Dieta mężczyzny starającego się o dziecko powinna obfitować w produkty zawierające składniki odżywcze o działaniu antyoksydacyjnym. Chronią one – w tym wypadku plemniki – przed atakiem wolnych rodników. Dlatego ważnym elementem jadłospisu sprzyjającego męskiej płodności są produkty będące źródłem selenu. Ma on m. in. wpływ na ilość wytwarzanych plemników. Ponadto zwiększa ich aktywność. Dużą zawartością tego pierwiastka charakteryzują się zazwyczaj dania zawierające duże ilości białka. Są to podroby, mięso i jego przetwory, ryby, owoce morza, mleko i jego przetwory, drożdże oraz pieczywo. Warzywa i owoce zawierają na ogół mniejsze ilości selenu. Wyjątkami są suche nasiona roślin strączkowych, grzyby i czosnek.

Na talerzu przyszłego taty nie może także zabraknąć produktów zawierających cynk. Pierwiastek ten wpływa m. in. na ilość nasienia i ruchliwość plemników. Jego najbogatszym źródłem są owoce morza. Występuje także w pestkach dyni, ciemnym pieczywie, kaszy gryczanej, suchych nasionach roślin strączkowych, serach żółtych, a także w mięsie i podrobach.

By zwiększyć swoją płodność, mężczyzna powinien jeść także produkty zawierające witaminy C i E.  Podobnie jak wspomniane wyżej minerały, wykazują one działanie antyoksydacyjne. Witamina C znajduje się w warzywach i owocach. Źródłem witaminy E są oleje roślinne.

W czasie prób poczęcia, w jadłospisie partnera powinien znajdować się także kwas foliowy. To ten sam pierwiastek, którego obecność w diecie kobiety przed ciążą i w ciąży, przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia wrodzonych wad ośrodkowego układu nerwowego u dziecka. Najwięcej kwasu foliowego znajduje się w surowych zielonych warzywach, np. brukselce, szpinaku, bobie, szparagach, sałacie i brokułach. Jego źródłem są także pełne ziarna zbóż, groch i fasola, kurza wątróbka, jajka oraz owoce cytrusowe. Jako że pierwiastek ten słabo wchłania się z pożywienia, warto aby również mężczyzna go suplementował.

Warto pamiętać, że na jakość nasienia i gospodarkę hormonalną mężczyzny wpływa nie tylko dieta. Znaczenie mają także używki, aktywność fizyczna, styl życia, masa ciała, a także poziom stresu. Po roku bezowocnych starań o potomka para powinna zgłosić się do lekarza.

Dowiedz się więcej:

Gdzie znajdziesz cynk?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl