10 produktów o największej zawartości beta-karotenu

 

Beta-karoten to roślinna prowitamina przekształcana przez nasz organizm w witaminę A. Jest ceniony między innymi z powodu właściwości antyoksydacyjnych, czyli neutralizujących wolne rodniki. Powodują one uszkodzenia komórek i przyspieszają proces starzenia. Poznaj listę warzyw i owoców, które są jego najbogatszymi źródłami.

1. Marchew

Jej jedzenie poprawia naturalną odporność, wygląd skóry oraz zapobiega tzw. kurzej ślepocie. Pijąc świeżo wyciskany sok z marchwi wesprzesz też trzustkę oraz poprawisz funkcjonowanie wątroby, a chrupiąc surową – wzmocnisz dziąsła i zęby. Włącz ją do diety także dlatego, że jest skarbnicą ważnego dla serca potasu. Ponadto regularnie spożywana może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka przełyku. Jest również uważana za afrodyzjak.

2. Szpinak

Oprócz beta-karotenu, zawiera – unieszkodliwiające wolne rodniki – witaminy C i E. Jest też źródłem witamin z grupy B, wapnia, magnezu, potasu i rekordowej ilości kwasu foliowego. Jedz go również z powodu zawartości żelaza. Pamiętaj jednak, że znajduje się w nim trudniej przyswajalne żelazo niehemowe. Dodatkowo zawarty w szpinaku kwas szczawiowy zmniejsza wchłanianie żelaza i wapnia. Aby Twój organizm lepiej je wchłonął, łącz go z produktami zawierającymi witaminę C oraz wapń.

3. Jarmuż

Jeszcze niedawno służył przede wszystkim do dekoracji, dziś nazywany jest superżywnością. Poza beta-karotenem, znajdziesz w nim m. in. witaminę C (więcej od niego ma go tylko papryka i natka pietruszki). Jest także źródłem żelaza, kwasu foliowego, wapnia, fosforu, błonnika, witamin z grupy B i witaminy K. Zawiera też potas, który pomoże w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Znajduje się w nim również sulforafan, związek o właściwościach przeciwnowotworowych.

4. Dynia

Jej miąższ – oprócz beta-karotenu – zawiera pektyny, które stymulują pracę układu pokarmowego. Pomaga również w przeciwdziałaniu zaparciom. Chrup też pestki dyni. Są pyszne, a w dodatku to źródło witamin E, K i B6, białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, wapnia, żelaza i fosforu. Zawierają także dużo cynku. Zaleca się je mężczyznom, ponieważ chronią prostatę. Zawarta w nich lecytyna usprawni pracę Twojego mózgu i korzystnie wpłynie na układ nerwowy.

5. Brokuły

Dzięki beta-karotenowi i witaminie C wzmocnią Twój układ odpornościowy i pomogą w walce z przeziębieniem. Są też bogatym źródłem kwasu foliowego (ważnego zwłaszcza przed ciążą i w ciąży), potasu i wapnia. Podobne ilości tego ostatniego mają tylko produkty mleczne. Znajdziesz w nich również luteinę i zeaksantynę, które chronią przed chorobą oczu, zwaną zwyrodnieniem plamki żółtej. Zawierają też związki o działaniu przeciwnowotworowym.

6. Kapusta

Jest nie tylko źródłem beta-karotenu, ale również kwasu foliowego, potasu i witaminy C. Ponadto znajduje się w niej „witamina młodości” E i witaminy z grupy B. Zawiera również fosfor, mangan, miedź, wapń oraz sporo żelaza, dzięki któremu ma działanie krwiotwórcze. Zarówno świeżą, jak i kiszoną kapustę znajdziesz na liście produktów spożywczych, które powinniśmy regularnie jeść, aby zmniejszyć ryzyko rozwoju niektórych nowotworów.

7. Papryka

Uznawana za superżywność. Jest bogata w beta-karoten i witaminę C, które wzmacniają odporność, a także chronią przed miażdżycą, chorobą niedokrwienną serca i nowotworami. Dzięki m. in. kapsaicynie, papryka wspomaga wydzielanie śliny i kwasu żołądkowego oraz pobudza perystaltykę jelit. Znajdują się w niej także witaminy z grupy B, witamina E, P, jak również – potas, żelazo, magnez i fosfor oraz luteina i zeaksantyna. Zawarta w niej rutyna, wzmocni Twoje naczynka krwionośne.

8. Morele

Oprócz beta-karotenu, dostarczą Ci dużej dawki witaminy C, żelaza, wapnia, fosforu i potasu. Dzięki tym składnikom pozytywnie wpłyną na stan Twojej skóry i oczu, wspomogą także walkę z anemią i podniosą odporność organizmu. Sięgaj też po morele suszone, które są szczególnie cenne dla zdrowia. W 100 g suszonych moreli znajduje się aż 1666 mg – ważnego dla serca – potasu. Cztery morele suszone zaspokoją również Twoje dzienne zapotrzebowanie na witaminę A.

9. Brzoskwinie

Są skarbnicą beta-karotenu, jak również witaminy C, E, kwasu foliowego, wapnia, magnezu, potasu oraz bioflawonoidów. Te składniki odżywcze m. in. wzmacniają odporność i pomagają zachować prawidłowy wzrok. Działają też rozluźniająco i moczopędnie. Oczyszczają nerki i pęcherz moczowy. Ponadto redukują ryzyko zawału i nowotworów. Jedząc brzoskwinie, zadbasz też o piękną skórę oraz mocne kości i zęby.

10. Śliwki

W Twojej diecie powinny znaleźć się zarówno węgierki, renklody, jak i mirabelki. Śliwki zawierają dużo pektyn, które pobudzają perystaltykę jelit i pomagają oczyścić organizm. Dzięki zawartości prowitaminy A i witaminy E mają właściwości odmładzające i upiększające. Znajduje się w nich też potas, który pozytywnie wpływa na pracę serca. Działają również moczopędnie. Wzmocnią także Twój układ odpornościowy.

 

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl