6 sposobów na odporność

 

W okresie jesienno-zimowym jesteśmy szczególnie narażeni na infekcje. Sprawdź, co robić, aby Twój układ immunologiczny mógł się przed nimi skutecznie bronić.

1.Odpowiednia dieta

Dzień powinnaś zaczynać od sycącego śniadania. Tylko komórki odżywiane regularnie już od rana, podejmują walkę z wirusami i infekcjami. By wzmocnić odporność, wszystkie posiłki wzbogać o produkty zawierające witaminy: A, C i E, a także z grupy B. Pobudzają one działanie układu immunologicznego i odpowiedzialne są za ochronę przed infekcjami. Jedz więc marchew, paprykę, natkę pietruszki, brokuły, a także morele, porzeczki i wszystkie owoce cytrusowe. Nie zapominaj też o miodzie i czosnku, które nazywa się naturalnymi antybiotykami. Działają one przeciwzapalnie i antybakteryjnie. W Twoim jadłospisie powinny się również znaleźć produkty z żelazem, cynkiem i selenem, ponieważ pierwiastki te mają wpływ na zwiększenie liczby przeciwciał. Do diety wprowadź zatem fasolę, szpinak, a także pestki dyni i kaszę gryczaną. Często sięgaj też po zieloną herbatę i soki owocowe.

2.Dbałość o kondycję fizyczną

Aby Twój układ odpornościowy działał na pełnych obrotach, powinnaś przynajmniej trzy razy w tygodniu poświęcać pół godziny na ruch. Poprawia on krążenie krwi. Dzięki temu komórki układu odpornościowego stają się aktywniejsze. Sport dodaje też energii. Warte polecenia jest bieganie, jazda na rowerze, pływanie, a także energiczny marsz. Nie należy jednak przesadzać. Zbyt intensywny trening czyni organizm bardziej podatnym na infekcje.

3.Spokojny i długi sen

Sen poprawia pracę układu odpornościowego. Ważna jest zarówno jego ilość, jak i jakość. Zbyt krótki nie pozwala na odpowiednią regenerację organizmu. Przemęczenie zaś prowadzi do osłabienia i większej podatności na infekcje. Dlatego najlepiej przesypiać 8 godzin na dobę. Aby sen przychodził łatwiej, nie zapominaj o wyciszeniu, wywietrzeniu sypialni, a także o lekkostrawnej kolacji.

4.Hartowanie organizmu

Hartując organizm, uczysz go szybko reagować na zmieniające się warunki środowiska. Najważniejsze to robić to stopniowo, ale systematycznie i konsekwentnie. Dzięki temu zimą będziesz lepiej tolerować wahania i spadki temperatury. Dobrymi sposobami na zahartowanie organizmu są: spanie cały rok przy otwartym oknie, naprzemienny prysznic czy sauna. Ważne, byś proces ten rozpoczęła już latem i pamiętaj, że po kilku dniach przerwy w hartowaniu odporność znów się zmniejsza.

5.Rezygnacja z używek

Jest ona niezbędna dla wzmocnienia odporności organizmu, ale także dla zachowania ogólnego zdrowia. Zarówno alkohol, jak i papierosy niszczą witaminy i mikroelementy. Alkohol w dawce większej niż lampka wina dziennie staje się trucizną, która przenika do krwi i zabija komórki odpornościowe. Nie pal i staraj się unikać zadymionych pomieszczeń. W wypalonym papierosie znajduje się aż ponad 4 tysiące trujących substancji,  które uszkadzają sprawność błony śluzowej układu oddechowego. Ułatwia to  wnikanie do niego drobnoustrojów i tym samym obniża odporność organizmu.

6.Unikanie stresu

To kolejny ważny element budowania odporności człowieka. „Hormony stresu”, które uwalniane są w sytuacjach w nerwowych, powodują i podtrzymują stany zapalne. Życie w ciągłym napięciu sprawia, że organizm zużywa więcej witaminy A i C. Staraj się więc codziennie znaleźć czas dla siebie, np. na jogę, masaż czy ciepłą kąpiel. Taki psychiczny relaks motywuje do prawidłowego funkcjonowania zarówno Twój układ immunologiczny, jak też cały organizm. Ważne jest również, byś nauczyła się panować nad swoim stresem. Wtedy łatwiej będzie go pokonać.

 

 

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl