Dieta dla zdrowia skóry, włosów i paznokci

 

W pielęgnacji włosów, skóry i paznokci ważne są nie tylko kosmetyki, ale także odpowiednia dieta. Przerzedzanie się czupryny i zła kondycja cery to często sygnały niedoborów żywieniowych. Uzupełnienie deficytów poprzez zmianę jadłospisu nie zawsze jest możliwe. Decydując się na suplementację, warto wybierać najlepiej wchłaniane i tolerowane chelaty.

WITAMINA A

W diecie służącej dobrostanowi włosów, cery i paznokci nie może zabraknąć witaminy A, cynku i żelaza. W wyniku niedoboru tej pierwszej, skóra pokrywa się wysypką, łuszczy się i pęka. Na kolanach, ramionach, łokciach i udach może stać się wysuszona i szorstka. Deficyt witaminy A sprawia również, że paznokcie są kruche i wolniej rosną. Łamliwe, matowe i rzadsze stają się także włosy.

Witamina A w żywności pochodzenia zwierzęcego występuje w formie retinolu i jego pochodnych (retinoidów), a roślinnego – w postaci karotenoidów, z których najważniejszą rolę odgrywa beta-karoten. Najwięcej retinoidów znajduje się w oleju, wątrobie, maśle, żółtych serach, rybach oraz żółtku jajek. Beta-karoten znajduje się w czerwonych, żółtych, pomarańczowych oraz ciemnozielonych warzywach i owocach.

CYNK

Cynk to kolejny kluczowy składnik ważny dla utrzymania prawidłowego stanu skóry, włosów i paznokci. Jego niedobór ma wpływ na nadmierne przesuszenie i przerzedzanie się czupryny. Niewłaściwa dieta, uboga m. in. w cynk, może być także przyczyną łupieżu. Deficyt tego minerału w organizmie objawia się również „zwiędłą”, matową i pomarszczoną skórą oraz jej stanami zapalnymi. Sprawia on także, że paznokcie stają się łamliwe, a na ich płytkach pojawiają się białe plamy.

Źródłami cynku w diecie są owoce morza, pestki dyni i słonecznika, migdały, płatki owsiane oraz ryby. Pierwiastek ten znajduje się też w mięsie, tłustych serach typu ementaler i brie, jajkach, białej fasoli, kaszy gryczanej i czekoladzie.

Przyswajalność cynku wynosi 20%-40% i większa jest z pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Wchłanianie tego mikroelementu zmniejsza nadmierne spożywanie produktów, które zawierają duże ilości kwasu foliowego, żelaza, miedzi lub wapnia. Przyswajanie cynku zwiększa natomiast obecność witaminy A i E. Najlepiej wchłaniany jest cynk pod postacią chelatu. Nie wchodzi on w interakcje z innymi pokarmami i farmaceutykami. Przykładem preparatu, w którym cynk występuje w postaci chelatu, wzbogaconego dodatkowo o witaminę A, jest Cynek+SR.

ŻELAZO

Na kolor skóry oraz wzrost włosów i paznokci wpływa także żelazo. Ten minerał niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Jego niedobór – bardzo często występujący u kobiet – prowadzi do wypadania włosów, a nawet – łysienia.

Produktami bogatymi w żelazo są m. in. mięso, żółtko jajek, siemię lniane, kasza jaglana, płatki owsiane, zielone warzywa liściste i warzywa strączkowe. Należy pamiętać, że jest ono jednym z najsłabiej wchłanianych z żywności pierwiastków. Nasz organizm przyswaja go tylko od 1%-20%. Absorpcję żelaza z pożywienia zwiększa witamina C, którą można znaleźć w owocach cytrusowych, natce pietruszki, papryce czy kiszonej kapuście. Wchłanianie tego minerału obniżają zaś produkty słodkie, tłuste, zawierające kofeinę, a także szczaw i rabarbar.

Należy pamiętać, że niskie przyswajanie żelaza dotyczy zarówno pożywienia, jak i preparatów starszej generacji. Dlatego warto sięgać po nowoczesne suplementy zawierające żelazo chelatowane, np. Szelazo+SR. Chelat żelaza jest najlepiej przyswajaną i najlepiej tolerowaną przez organizm ludzki formą tego mikroelementu. Można go stosować bez obaw o nudności, biegunki, zaparcia, czy bóle żołądka, na które najczęściej skarżą się osoby stosujące preparaty żelaza starszej generacji.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl