7 owoców o dużej zawartości cynku

 

Cynk działa korzystnie na stan włosów skóry i paznokci oraz na funkcjonowanie układu odpornościowego. Wpływa też na płodność i rozmnażanie. Poznaj owoce bogate w ten minerał.

1. Suszone morele

Zawierają cynk (1 mg/100), beta-karoten (przeciwutleniacz chroniący Twój organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników), witaminę C, wapń, fosfor, bor, żelazo i rekordową ilość potasu. Pomaga on m. in. w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Dzięki składnikom zawartym w suszonych morelach, ich jedzenie pozytywnie wpłynie na Twój wzrok i stan skóry. Podniesie też odporność i może być pomocne przy walce z anemią. Pamiętaj, że zdrowsze są te brązowe – niesiarkowane.

2. Suszone śliwki

W 100 g suszonych śliwek znajduje się 0,75 mg cynku. Dzięki obecności tego minerału oraz witamin A, C i E, mają właściwości odmładzające i upiększające. Są skarbnicą błonnika. Obecny w nich potas pozytywnie wpływa na pracę serca. Działają moczopędnie, wzmacniają układ odpornościowy i oczyszczają organizm z toksyn. Z uwagi na sporą zawartość żelaza, fosforu, wapnia, magnezu i witamin z grupy B, ich jedzenie może pomóc przy niedokrwistości. Dobra przekąska dla wegetarian.

3. Awokado

Sięgaj po awokado nie tylko z powodu zawartości cynku (0, 68 mg/100 g). Znajdują się w nim też nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy: z grupy B, C i E, magnez, żelazo, potas i sporo kwasu foliowego, o którego obecność w diecie powinny dbać zwłaszcza kobiety w ciąży i pary, które się o nią starają. To także źródło luteiny i glutationu, które mają właściwości przeciwutleniające. Jedzenie awokado zaleca się m. in. przy anemii, nadciśnieniu, dolegliwościach żołądkowych i kłopotach trawiennych.

4. Suszone figi

Oprócz cynku, znajdziesz w nich potas, magnez, fosfor, wapń, witaminy z grupy B oraz wspomagający trawienie błonnik (mają go najwięcej spośród suszonych owoców). To także dobre źródło żelaza, które m.in. pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny oraz w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Obecne w figach „witaminy młodości” C i E chronią organizm przed wolnymi rodnikami, dzięki czemu m. in. wywierają korzystny wpływ na urodę.

5. Jeżyny

Ich dobroczynny wpływ na zdrowie opisywał już Hipokrates. Znajdziesz w nich błonnik, witaminy: z grupy B, K, A, E i C. Ponadto są źródłem cynku, wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, manganu, miedzi i potasu. Wyróżnia je także wysoka zawartość antyoksydantów, które chronią organizm przed starzeniem się i wieloma chorobami. Sięgając po jeżyny, zadbasz m. in. o swój układ pokarmowy i kostny, serce, wzrok, odporność oraz skórę.

6. Maliny

Znajduje się w nich cynk, żelazo, fosfor, miedź, potas, wapń oraz beta-karoten i witamina C. Pomaga ona m. in. w obronie przed infekcjami i we wchłanianiu żelaza. Kompleks przeciwutleniaczy neutralizujących wolne rodniki pomoże Ci zadbać o skórę i opóźni procesy starzenia. Jedzenie malin może Cię też wspomóc w stanach gorączkowych, grypie i anginie oraz przy biegunce i niestrawności. Mają również działanie moczopędnie. Zastosowane jako kosmetyk dadzą efekt oczyszczający i odżywiający.

7. Daktyle

Poza cynkiem dostarczą Ci dużej ilości żelaza, magnezu i potasu. Znajdziesz w nich także witaminy: A, C, E i z grupy B. Są też źródłem boru, który wpływa na funkcjonowanie gospodarki wapniowej organizmu. Zawierają również naturalne salicylany. Dlatego ich jedzenie może działać przeciwbólowo i przeciwzapalnie oraz zapobiegać tworzeniu się zakrzepów. Suszone dobrze działają na perystaltykę jelit. Uważane są za doskonałą przekąskę dla sportowców.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl