7 rodzajów orzechów pełnych cynku

 

Niezależnie czy to pekany, czy swojskie włoskie, orzechy zasługują na miano superfoods. Wśród wielu istotnych dla zdrowia składników, zawierają m. in. cynk. Minerał ten wpływa korzystnie na stan włosów, skóry i paznokci oraz na układ odpornościowy. Dowiedz się, co jeszcze w sobie kryją.

1. Orzechy pinii

Poza cynkiem (6,45 mg/100 g), znajdziesz w nich przyjazne sercu kwasy tłuszczowe, które pomagają w redukcji stężenia „złego” i podwyższaniu „dobrego” cholesterolu we krwi. Piniole zawierają także witaminy: K, E i z grupy B oraz mangan (są jednym z jego najbogatszych źródeł), potas, wapń, żelazo, magnez i selen. W ich skład wchodzi również kwas pinolenowy, który ma właściwości ograniczające apetyt. Uchodzą za afrodyzjaki.

2. Orzechy nerkowca

Miąższ nerkowców słynie z delikatnego, subtelnego i lekko migdałowego smaku. Są skarbnicą substancji odżywczych. Do najważniejszych należą: cynk (5,6 mg/100 g), potas, magnez, wapń, fosfor, selen, miedź i żelazo (3,8 mg/100 g). Ten ostatni pierwiastek pomaga m. in. w zmniejszaniu uczucia zmęczenia i znużenia oraz w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Nerkowce są też dobrym źródłem witamin z grupy B.

3. Migdały

Pyszne i pełne substancji istotnych dla Twojego zdrowia i urody. Poza cynkiem (zawierają go 3,19 mg/100 g), migdały są też źródłem witamin: E, PP oraz z grupy B. Znajduje się w nich również krwiotwórcze żelazo, magnez, wapń, selen i potas, który m. in. pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Wyciąg z migdałów zaleca się w chorobach układu moczowego, a także w schorzeniach oskrzeli i przy kaszlu.

4. Orzechy pekan

To słodkie i maślane w smaku orzechy. Poza cynkiem, są również dobrym źródłem fosforu, magnezu, manganu, wapnia, potasu, selenu oraz witamin: A, C, E i z grupy B. Zawierają też sporo żelaza. To także źródło luteiny i zeaksantyny, które – podobnie jak witamina A – są przeciwutleniaczami i korzystnie wpływają na wzrok. Składniki zawarte w pekanach mogą się także przyczynić do obniżenia poziomu złego cholesterolu we krwi.

5. Orzechy włoskie

Kształtem przypominają mózg i – jak się okazuje – poprawiają jego kondycję oraz naszą pamięć. Zawierają cynk, potas, magnez, fosfor, wapń, kwasy Omega-3, a także witaminę C i „witaminę młodości” E (2,60 mg/100 g). Witamina ta pełni rolę przeciwutleniacza, czyli neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników. Dzięki zawartości żelaza, jedzenie orzechów włoskich może być pomocne przy anemii. Chrup je również po to, aby Twoja skóra miała zdrowy i ładny kolor.

6. Orzeszki ziemne

Poza cynkiem, zawierają rekordową ilość kwasu foliowego (110 µg/100 g). Jest on potrzebny, by układ odpornościowy, nerwowy i krwionośny mogły prawidłowo funkcjonować. Szczególnie zadbać o jego obecność w diecie powinny kobiety przed ciążą, w jej trakcie, jak i karmiące piersią. Sięgając po orzeszki ziemne, dostarczysz swojemu organizmowi również białka, fosforu, magnezu i wapnia. Są też bogate w potas (720 mg/100 g).

7. Orzechy laskowe

Oprócz cynku, znajdziesz w nich fosfor, magnez, potas, kwas foliowy oraz witaminy A i z grupy B. Zawierają też najwięcej witaminy E spośród wszystkich rodzajów orzechów (38,71 mg/100 g). Są również źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają „zły” cholesterol. Korzystnie wpłyną na funkcjonowanie Twego mózgu i układu nerwowego. Poprawią pamięć i koncentrację. Pomogą w sytuacjach stresowych.

Pamiętaj, że wszystkie orzechy są mniej lub bardziej kaloryczne. Jeśli dbasz o linię, zachowaj umiar w ich jedzeniu.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl