7 zalet zdrowotnych nasiona słonecznika

 

Szukasz odżywczej przekąski? Odkryj właściwości pestek słonecznika!

1. Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe

Nasiona słonecznika są bogate w kwas linolowy, jeden z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Obecny jest w nich również jednonienasycony kwas oleinowy, który sprzyja obniżeniu poziomu „złego” cholesterolu LDL i zwiększa poziom „dobrego” cholesterolu HDL we krwi. Badania naukowe wykazują, że dieta śródziemnomorska, która jest bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, pomaga zapobiegać chorobie wieńcowej i udarowi mózgu.

2. Są źródłem wartościowego białka

Pestki są również zasobne w białko (24,4 g/100 g). W jego składzie znajduje się m. in. tryptofan, z którego w organizmie powstaje serotonina, czyli tzw. „hormon szczęścia”.

3. Są skarbnicą „witaminy młodości” E

W nasionach słonecznika znajdziesz także rekordową ilość witaminy E (27,81 mg/100 g). Ma ona właściwości przeciwutleniające. Zabezpiecza komórki ciała przed działaniem wolnych rodników. Dzięki temu opóźnia starzenie się organizmu i chroni przed rozwojem wielu chorób. Pomaga też utrzymać młodzieńczą, zdrową skórę.

4. Obecne są w nich witaminy z grupy B

Pestki są również jednym z najlepszych źródeł witamin z grupy B. Zawierają niacynę (PP), która m. in. pomaga obniżyć poziom „złego” cholesterolu. Są w nich także obecne: tiamina (B1), pirydoksyna (B6), ryboflawina (B2) i kwas pantotenowy. Ponadto w nasionach znajdziesz kwas foliowy. Jest on niezbędny do syntezy DNA. Jego odpowiedni poziom na początku ciąży, może zmniejszyć ryzyko wystąpienia wrodzonych wad cewy nerwowej u dziecka.

5. Zawierają związki o właściwościach antyoksydacyjnych

Nasiona słonecznika zawierają też związki z grupy polifenoli, takie jak kwas chlorogenowy, kwas chinowy czy kwas kawowy. Są one naturalnymi przeciwutleniaczami, które „wymiatają” z organizmu wolne rodniki. Ponadto, kwas chlorogenowy pomaga obniżyć poziom cukru we krwi.

6. Są bogatym źródłem cynku i innych minerałów

W pestkach słonecznika znajdziesz też duże ilości istotnych dla zdrowia minerałów, w tym wapń, fosfor, mangan, magnez, selen, miedź, potas (793 mg/100 g), żelazo (4 mg/100 g) i cynk (2,69 mg/100 g). Ten ostatni pierwiastek jest odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowego stanu skóry, włosów i paznokci. Ma też duże znaczenie dla płodności, funkcjonowania mózgu, wzroku, gojenia ran i odporności. Charakteryzuje się również właściwościami przeciwutleniającymi.

7. Są zasobne w błonnik

Warto je chrupać także z powodu dużej zawartości błonnika pokarmowego. Jego niedobór w diecie może być przyczyną zaparć, hemoroidów, raka jelita grubego oraz wielu innych problemów.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl