Bogate w cynk – orzechy nerkowca

Nerkowce zawierają błonnik, witaminy, minerały i inne fitozwiązki, które pomogą Ci chronić się przed wieloma chorobami. Jednym z tych składników jest cynk, niezbędny m. in. do odpowiedniego funkcjonowania układu immunologicznego. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj!

Orzech nerkowca to jedna z części owocu drzewa zwanego m. in. nanerczem zachodnim. Drugą część stanowi – również jadalne – jabłko nanerczowe. Drzewo nerkowca pochodzi z Brazylii. Rozpowszechniło się na świecie dzięki portugalskim odkrywcom. Dziś jest uprawiane na skalę komercyjną w Brazylii, Wietnamie, Indiach i wielu krajach afrykańskich. Należy do rodziny Anacardiaceae, co oznacza że jest blisko spokrewnione z mango i pistacją.

Nerkowce są cenione nie tylko za walory kulinarne, ale również – za właściwości zdrowotne. Jakie składniki odżywcze w nich znajdziesz? Przede wszystkim bogactwo przyjaznych sercu jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, głównie kwasu oleinowego. Te dobre tłuszcze, zwane także MUFA, pomagają obniżyć poziom „złego” i zwiększyć poziom „dobrego” cholesterolu we krwi. Uważa się, że dieta śródziemnomorska, która jest zasobna w MUFA, przyczynia się do zapobiegania chorobie niedokrwiennej serca.

Orzechy indyjskie – bo tak również się je nazywa – są też skarbnicą cynku (5,78 mg/100 g). Pierwiastek ten odgrywa istotną rolę w syntezie białek, gojeniu się ran i we wzmacnianiu układu odpornościowego przeciwko infekcjom. Jest również odpowiedzialny za dobrostan skóry, włosów i paznokci. Objawem niedoboru cynku jest zaburzona odporność, stany zapalne skóry czy wypadanie włosów.

W owocach nanercza obecne są także inne składniki mineralne, takie jak mangan, potas, selen, miedź, fosfor i magnez. Ten ostatni bierze m. in. udział w przewodnictwie nerwowym i kurczliwości mięśni. Odgrywa również rolę w zmniejszaniu ryzyka rozwoju nadciśnienia tętniczego i cukrzycy typu 2. Ponadto orzechy nerkowca są bardzo dobrym źródłem żelaza, które jest niezbędne do przenoszenia tlenu w organizmie i prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Jego niedostatek w diecie może doprowadzić do zmęczenia, anemii i zwiększonej podatności na infekcje.

Nerkowce kryją w sobie także błonnik, białko oraz istotne witaminy z grupy B, witaminę K, „witaminy młodości” C i E oraz antyoksydanty (m. in. zeaksantynę, która zapobiega chorobie oczu, zwanej zwyrodnieniem plamki związanym z wiekiem). Ich wartość energetyczna wynosi 553 kcal/100 g.

Dzięki zawartym w nich składnikom, te superorzechy wpływają korzystnie na zdrowie serca, mięśni oraz kości i zębów. Wzmacniają system odpornościowy. Ich jedzenie może przyczyniać się do zapobiegania kamieniom żółciowym i cukrzycy typu 2. Z powodu dużej zawartości żelaza i miedzi, pomagają w walce z anemią. Mają działanie antyoksydacyjne i upiększające.

Uwaga, orzechy nerkowca mogą uczulać, zwłaszcza dzieci. Objawy alergiczne związane są z obecnością kwasu anakordowego. Osoby nadwrażliwe na nerkowce, mogą być także uczulone na inne orzechy i owoce z rodziny Anacardiaceae.

Jak wykorzystać je w kuchni? Nerkowce mają delikatny, słodki smak. Możesz chrupać je w ramach przekąski. Sprawdzą się również jako dodatek do płatków śniadaniowych, sałatek oraz ciastek, herbatników, lodów i innych deserów. Orzechy nerkowca wzbogacą także smak pikantnych potraw z ryżu, warzyw, ryb lub kurczaka. Robi się z nich także mleko i masło, które posłuży Ci np. do smarowania pieczywa lub jako baza do pysznych sosów.

Co ciekawe, w niektórych krajach za przysmak uchodzą też jabłka nerkowca. Jada się je w całości i przygotowuje z nich napoje. Stanowią także składnik m. in. szamponów, kosmetyków i maści przeciwbólowych. Poza orzechami i jabłkami, również inne części drzewa nerkowca wykorzystywane są do celów kulinarnych, przemysłowych, zdrowotnych i służących urodzie.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl