Bogaty w cynk – kminek

Dodając kminek do potraw, oddajesz przysługi swojemu zdrowiu. Dobroczynny wpływ tej przyprawy na Twoją kondycję wynika m. in. z dużej zawartości cynku. Sprawdź, co jeszcze w sobie kryje.

Kminek to jedna z najstarszych przypraw. Od czasów starożytnych ceniony jest nie tylko za smak, ale i korzystny wpływ na zdrowie. Oto więcej szczegółów!

Przyprawa zawiera olejek eteryczny, w którego skład wchodzi m. in. karwon i limonen. Związki te mają właściwości wiatropędne, przeciwwzdęciowe i antyoksydacyjne (przeciwutleniające), czyli ochronne przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników. W kminku znajdziesz także inne składniki o działaniu przeciwutleniającym, w tym „witaminy młodości” –  E, C i A, flawonoidy (kwercetynę i kemferol) czy kwasy organiczne. Poprzez usunięcie szkodliwych wolnych rodników z organizmu, chronią one m. in. przed przedwczesnym starzeniem się, nowotworami i chorobami degeneracyjnymi układu nerwowego.

Nasiona kminku są również bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga zapobiegać zaparciom. Sprzyja również redukcji stężenia „złego” cholesterolu LDL i ma wpływ na obniżenie ryzyka wystąpienia niektórych nowotworów.

Kminek jest również dobrym źródłem witamin z grupy B – tiaminy, pirydoksyny, ryboflawiny i niacyny. Znajdziesz w nim także wiele minerałów, takich jak selen, miedź, potas, wapń, mangan oraz krwiotwórcze żelazo. Przyprawa jest także zasobna w cynk (5,5 mg/100 g). Pierwiastek ten ma wpływ na dobrostan włosów, skóry i paznokci. Odgrywa też istotą rolę we wzmacnianiu układu odpornościowego przeciwko infekcjom. Stanowi składnik licznych enzymów oraz jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania wielu hormonów, m. in. insuliny, hormonu wzrostu i hormonów płciowych.

Dzięki takim składnikom, kminek wpływa korzystnie na trawienie, zmniejsza zaparcia i usuwa gazy. Ponadto poprawia łaknienie i ułatwia przyswajanie składników pokarmu. Obniża też poziom cholesterolu i sprzyja utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Pobudza czynności serca i układu nerwowego. Ma właściwości przeciwutleniające. Bywa stosowany w celu pobudzenia laktacji.

Jak go jeść? Kminkiem przyprawia się pieczywo, ciasta, ciastka, białe i żółte sery, kapustę, surówki i sałatki, zwłaszcza ziemniaczane. Jest także dobrym dodatkiem do mięs, kiełbas, wędlin oraz ryb. Można z niego zrobić różne rodzaje zup. Jest składnikiem mieszanek przyprawowych. Używa się go również do produkcji likierów.

Przy pisaniu tekstu korzystałam m. in. z: M. Szustakowska-Chojnacka „100 roślin w twojej kuchni”, Warszawa 2015

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl