Bogate w witaminę A – bataty

Słodkie ziemniaki zdobywają u nas coraz większą popularność. Nic w tym dziwnego, bo nie tylko smakują jak deser, ale zapewniają wiele korzyści zdrowotnych. Poznaj szczegóły.

Historia

Bataty – zwane też wilcem ziemniaczanym – są jednym z najstarszych znanych człowiekowi warzyw. Były uprawiane już przez Inków i Majów. Do Europy sprowadził je Krzysztof Kolumb po swojej pierwszej podróży do Nowego Świata w 1492 roku. W szesnastym stuleciu rozprzestrzeniły się na kolejne kraje i kontynenty. Zaczęły być też uprawiane w południowej części Stanów Zjednoczonych, gdzie do dziś stanowią podstawę tradycyjnej kuchni. Obecnie największymi producentami słodkich ziemniaków są Chiny, kraje afrykańskie oraz Ameryka.

Czy wiesz, że istnieje około 400 odmian wilca ziemniaczanego? Mają one różną barwę, kształt i konsystencję. Słodkie ziemniaki mogą być białe, żółte, pomarańczowe, czerwone lub fioletowe. Co ciekawe, bataty nie są spokrewnione ze „zwykłymi” ziemniakami. Charakteryzują się także innymi walorami zdrowotnymi.

Wartości odżywcze

Wilec ziemniaczany jest przede wszystkim skarbnicą beta-karotenu, czyli prowitaminy A (8509 mcg/100 g). Witamina A ma właściwości antyoksydacyjne (przeciwutleniające), co znaczy że neutralizuje szkodliwe dla organizmu wolne rodniki. Dzięki temu pomaga zapobiegać miażdżycy i nowotworom. Sprzyja również zachowaniu zdrowej skóry i błon śluzowych oraz wspomaga układ odpornościowy. Odgrywa także istotną rolę w procesie widzenia.

Sięgać po bataty warto również ze względu na zawartość innych witamin – C i K oraz z grupy B. Tych ostatnich potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i krwionośnego. Słodkie ziemniaki to również bogactwo białka.

Bataty są również zasobne w skrobię i błonnik pokarmowy. Znajdziesz w nich także wiele minerałów, w tym potas (pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi) oraz żelazo (uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek i sprawia, że jesteśmy silniejsi). Zawierają też magnez, chlor, wapń, siarkę, miedź, cynk i mangan.

Beta-karoten to tylko jeden z przeciwutleniaczy, które mogą zawierać słodkie ziemniaki. Czerwona odmiana jest źródłem likopenu – antyoksydantu, który pomaga zapobiegać chorobom serca i nowotworom. Natomiast w fioletowych batatach obecne są antocyjany, chroniące organizm przed chorobami zwyrodnieniowymi.

Słodkie ziemniaki należą do „Czystej 15”, czyli owoców i warzyw, które – według badań amerykańskiej organizacji non-profit Environmental Working Group – gromadzą najmniejszą ilość pestycydów. Znalazły się również na liście najzdrowszych warzyw i owoców świata, opublikowanej przez amerykańskie Centrum Kontroli Chorób (CDC).

Korzyści zdrowotne

Dzięki wymienionym składnikom, jedzenie batatów pomaga w trawieniu oraz wpływa kojąco na żołądek i jelita. Sprzyja zdrowiu oczu i serca. Wysoka zawartość beta-karotenu, witamin: C i z grupy B, żelaza oraz fosforu, sprawia, że słodkie ziemniaki mają też korzystny wpływ na układ odpornościowy. Dodają energii, poleca się je rekonwalescentom. Opóźniają również procesy starzenia, czego dowodzić może m. in. fakt, że znajdują się w diecie słynących z długowieczności mieszkańców Okinawy. Wilec ziemniaczany ma również właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Bataty w kuchni

Słodkie ziemniaki mogą być podawane jako puree – do obiadu, na deser lub na kanapkę. Zrobisz z nich także zupę, potrawy curry czy gulasz. Świetnie smakują również frytki, chipsy i sałatki z ich wykorzystaniem.  Na zimno będą pożywną przekąską na drugie śniadanie. Ciasta i inne desery sporządzone z batatów, dzięki naturalnej słodyczy, nie wymagają dodawania dużej ilości cukru.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl