Bogaty w cynk – cząber ogrodowy

Ojczyzną cząbru są wschodnie kraje śródziemnomorskie. Przyprawa znana była już w czasach starożytnych. Zioło jest bardzo dobrym źródłem składników odżywczych, które są niezbędne do optymalnego zdrowia. Oto one!

W cząbrze ogrodowym obecny jest olejek eteryczny, który zawiera m. in. tymol i karwakrol. Związki te mają właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Cząber jest także zasobny w błonnik pokarmowy. Pomaga on obniżyć poziom „złego” cholesterolu LDL, jednocześnie zwiększając poziom „dobrego” cholesterolu HDL.

Przyprawa jest również bogata w związki mineralne. Znajdziesz w niej spore ilości wapnia, magnezu, manganu, selenu i potasu, który pomaga kontrolować tętno i ciśnienie krwi. Cząber jest również zasobny w cynk (4,30 mg/100 g). Pierwiastek ten to kluczowy składnik wszystkich struktur białkowych, w tym enzymów, hormonów, skóry, włosów i paznokci. Ma duże znaczenie m. in. dla odporności, funkcji rozrodczych i funkcjonowania mózgu. Zioło jest także skarbnicą  żelaza. Jako składowa hemoglobiny, umożliwia ono transport tlenu z płuc do reszty ciała. W 100 g suszonego cząbru znajduje się aż 37, 88 mg tego minerału.

Cząber to także bogactwo wielu witamin. Pierwszą z nich jest witamina A, czyli ważny przeciwutleniacz (antyoksydant). Chroni ona przed szkodami wywoływanymi w organizmie przez wolne rodniki, a więc przedwczesnym starzeniem i wieloma chorobami przewlekłymi, włącznie z nowotworami. Jest też konieczna dla utrzymania zdrowej skóry i błon śluzowych oraz dobrego wzroku. W przyprawie obecna jest także witamina C, która pomaga organizmowi rozwinąć odporność na czynniki zakaźne i – podobnie jak witamina A – neutralizuje wolne rodniki. Zioło jest również dobrym źródłem witamin z grupy B, a zwłaszcza pirydoksyny (B6). Pomaga ona w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek oraz odpowiednim funkcjonowaniu układu odpornościowego i nerwowego. Przyczynia się również do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

Dzięki wymienionym składnikom ziele cząbru ma właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwrobaczne. Ułatwia trawienie i łagodzi wzdęcia. Działa przeciwbiegunkowo, wykrztuśnie, przeciwbólowo i przeciwreumatycznie.

Jak jeść cząber? Zioło w smaku przypomina pieprz. Dodaje się je do tłustego mięsa, warzyw strączkowych, kapusty czy ogórków. Można przyprawiać nim sosy, zupy (np. krupnik), marynowane warzywa, placki ziemniaczane, dania z grzybów, kurczaka i musakę. Cząber dobrze komponuje się z innymi ziołami. Aby w pełni zachować jego zapach i smak, dodawaj przyprawę do potraw na sam koniec przygotowania.

Przy pisaniu tekstu korzystałam m. in. z: M. Szustakowska-Chojnacka „100 roślin w twojej kuchni”, Warszawa 2015

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl