Bogate w cynk – siemię lniane

Czy wiesz, że siemię lniane jest jednym z najbardziej odżywczych pokarmów na świecie? Poznaj szczegóły.

Trochę historii

Nasiona lnu są spożywane od około 6000 lat. Na przestrzeni dziejów wykorzystywano je także do celów zdrowotnych. Służyły np. do łagodzenia kaszlu, bólów brzucha, leczenia czyraków i ropni oraz zaparć. Dowiedz się, jakie właściwości mają w świetle współczesnej wiedzy.

Wartość odżywcza

Siemię lniane jest skarbnicą dobrych tłuszczy, w tym kwasu alfa-linolenowego (ALA) z grupy Omega-3. Tłuszcze z grupy Omega-3 mają m. in. działanie przeciwzapalne, pomagają obniżyć ciśnienie krwi, zmniejszają ryzyko choroby niedokrwiennej serca i udaru mózgu. Chronią także przed zachorowaniem na niektóre nowotwory.  Nasiona lnu to także najbogatsze źródło lignanów w naszej diecie. Te fitoestrogeny mają m. in. właściwości przeciwbakteryjne, przeciwstarzeniowe i przeciwnowotworowe. Ponadto w siemieniu znajdziesz dużo błonnika, który wspomaga trawienie oraz reguluje poziom cholesterolu i glukozy we krwi.

„Błogosławiona roślina” jest też zasobna w białko oraz wiele ważnych witamin z grupy B. W jej nasionach znajdziesz ryboflawinę, niacynę, tiaminę, kwas pantotenowy, witaminę B6 i kwas foliowy, który – przyjmowany przez przyszłą matkę przed poczęciem i w ciąży – pomaga zapobiegać wadom wrodzonym cewy nerwowej u dziecka.  W siemieniu obecna jest także witamina E. Ma ona działanie przeciwutleniające (antyoksydacyjne). Jej niedobory w organizmie mogą przyspieszyć procesy starzenia, a także zwiększyć ryzyko zachorowania np. na miażdżycę i choroby nowotworowe.

Ponadto nasiona lnu są bogatym źródłem składników mineralnych, takich jak mangan, miedź, potas, wapń, fosfor, żelazo (5,73 mg/100 g), magnez, selen i cynk (4,34 mg/100 g). Ten ostatni pierwiastek wpływa na dobrostan skóry, włosów i paznokci. Jest także odpowiedzialny za obronę immunologiczną organizmu. Zaburzona odporność może być objawem jego niedoboru. Dieta z właściwą zawartością tego minerału, a także suplementacja preparatami zawierającymi cynk w sytuacjach, kiedy występują wskazania do jej stosowania, stanowi wsparcie profilaktyki i leczenia wielu schorzeń, w tym infekcji układu oddechowego.

Siemię lniane jest wolne od glutenu. Może zatem znajdować się w diecie chorujących na celiakię lub nadwrażliwych na gluten. To również dobre źródło  tłuszczów Omega-3 dla osób, które nie jedzą ryb. Wartość energetyczna nasion lnu wynosi 534 kcal/100 g.

Walory zdrowotne

Dzięki wymienionym składnikom, nasiona lnu mają właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Ich jedzenie wpływa ochronnie na przewód pokarmowy oraz obniżenie poziomu cholesterolu. Ponadto siemię lniane ułatwia trawienie, pomaga utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi i odpowiednią masę ciała. Wzmacnia układ odpornościowy i kości, zapobiega objawom menopauzy. Może redukować zespół suchego oka. Poprawia również stan skóry, włosów i paznokci.

Jak je jeść?

Nasiona lnu jada się w różnej postaci, zależnej od upodobań i potrzeb. Zmielone (najlepiej tuż przed spożyciem) dodawaj do sałatek, jogurtu, koktajli, zup, deserów, musli czy wypieków. Możesz też spożywać kleik z całych lub zmielonych ziarenek zalanych wodą. Siemię w takiej formie pomaga przy niektórych problemach żołądkowych. Warto używać także oleju lnianego, który uchodzi za jeden z najzdrowszych na świecie. Najlepiej serwować go na zimno.

Przy pisaniu tekstu korzystałam m. in. z D. Grotto „101 produktów dla zdrowia i życia”, Poznań 2010.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl