Bogaty w cynk – liść laurowy

Liść laurowy, czyli wawrzyn szlachetny zawiera wiele znaczących fitozwiązków, witamin i minerałów, które działają prozdrowotnie i służą urodzie. Dowiedz się więcej.

Trochę historii

Wawrzyn szlachetny był wysoko ceniony już w starożytności. W mitologii greckiej wieniec z liści laurowych nosił bóg Apollo. Podobnymi wieńcami nagradzano zwycięskich wojowników, laureatów imprez sportowych i wielkich poetów. Wawrzyn był ówcześnie uważany także za afrodyzjak, a kapłanki spożywały go, aby osiągnąć stan niezbędny do prorokowania. Dzisiaj – jako przyprawa – obecny jest w kuchniach całego świata. Dzięki wielu ważnym składnikom odżywczym, służy również zdrowiu i urodzie.

Wartość odżywcza

Liść bobkowy zawiera olejek eteryczny, w którym obecny jest m. in. cyneol i eugenol. Związki te wpływają korzystnie na trawienie oraz mają właściwości antyseptyczne. Są także przeciwutleniaczami (antyoksydantami), czyli neutralizują szkodliwie działanie wolnych rodników, odpowiedzialnych za wiele chorób i przedwczesne starzenie się organizmu.

W liściach laurowych znajdziesz także dużą ilość prowitaminy A. Witamina A również jest antyoksydantem. Zapobiega miażdżycy i powstawaniu nowotworów. Działa też ochronnie na nabłonek skóry oraz błon śluzowych i pełni zasadniczą rolę w procesie widzenia. Świeże liście wawrzynu są także bogatym źródłem następnego antyoksydantu –  witaminy C. Poza właściwościami przeciwutleniającymi, wzmacnia ona odporność, uczestniczy w gojeniu się ran i ma działanie przeciwwirusowe. Liście laurowe są też zasobne w kwas foliowy. Odgrywa on ważną rolę w syntezie DNA. Jego odpowiedni poziom w organizmie przyszłej matki może pomóc w zapobieganiu wadom wrodzonym cewy nerwowej u dziecka.

Przyprawa jest także zasobna w cynk (3,70/100 g). Pierwiastek ten to kluczowy składnik  wszystkich struktur białkowych, m. in. hormonów, mięśni oraz skóry, włosów i paznokci. Ma duże znaczenie dla płodności, funkcjonowania mózgu, wzroku, gojenia się ran i odporności. Wawrzyn szlachetny zawiera również duże ilości innych składników mineralnych – miedzi, potasu, wapnia, manganu, selenu i magnezu. Jest także skarbnicą krwiotwórczego żelaza (43 mg/100 g). Kolejnymi ważnymi związkami, które znajdują się w liściach laurowych, są kwas kawowy i rutyna, które pozytywnie oddziałują na zdrowie serca.

Walory zdrowotne

Co zyskasz dodając liście bobkowe do jadłospisu? Ich jedzenie pomoże Ci oczyścić organizm, korzystnie wpłynie na serce i trawienie, pobudzi apetyt. Ochroni też przed infekcjami bakteryjnymi. Liście laurowe działają także przeciwstarzeniowo. Dzięki unikatowej kombinacji przeciwutleniaczy, mogą się także przyczynić się do zapobiegania niektórym rodzajom nowotworów. Stosowane zewnętrznie rozjaśniają skórę i łagodzą trądzik. Pomagają na suchość skóry, łupież i wypadanie włosów. Kąpiel z dodatkiem ekstraktu z liści pozostawia skórę miękką, zdrową i pełną blasku. Sporządza się z nich także olej oraz maści łagodzące ból reumatyczny i problemy z oddychaniem. Są też wykorzystywane w aromaterapii. Właściwości zdrowotne ma również olejek laurowy wytłaczany z owoców wawrzynu. Uwaga, przyprawy nie poleca się kobietom w ciąży.

Jak je jeść?

W kuchni stosuje się liście całe lub zmielone. Suszone dodaje się do dań duszonych, zup, gulaszu, grzybów, warzyw, ryb, owoców morza, drobiu, mięsa, marynat i sosów, np. pomidorowego i beszamelowego. Mogą być też używane do przyprawiania słodkich potraw, takich jak pieczywo, polewy czy kremy. Znajdują się także w wielu mieszankach przyprawowych. Robi się z nich również herbatę.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl