Bogate w cynk – orzechy pekan

Mają przyjemny, słodki smak. Zawierają wiele minerałów, antyoksydantów i witamin, które są niezbędne dla dobrego samopoczucia. Sprawdź, dlaczego warto chrupać pekany.

Trochę faktów

Pekany są owocami orzesznika jadalnego. To jedno z największych drzew owocowych na świecie. Od wieków znane są amerykańskim tubylcom. W języku Indian pecan oznacza „tak twardy, że można go rozłupać jedynie kamieniem”.

Największym producentem orzechów pekan są Stany Zjednoczone (za ich „stolicę” uchodzi hrabstwo San Saba w Teksasie). Na skalę komercyjną uprawia się je również w Meksyku, Australii, Izraelu, Peru i RPA. W Polsce rosną bardzo rzadko, ponieważ charakteryzuje je wysoka wrażliwość na mróz.

Orzeszniki zalicza się często do superżywności, czyli produktów o szczególnie dużej zawartości składników niezbędnych dla zdrowia. Dowiedz się, dlaczego.

Profil odżywczy

Orzechy pekan zawierają duże ilości dobrych dla serca jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwasu oleinowego, który występuje także w oliwie z oliwek. Są także źródłem wielu przeciwutleniaczy (antyoksydantów), takich jak kwas elagowy, witamina E, beta-karoten, luteina i zeaksantyna. Chronią one organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, a tym samym – przed wieloma chorobami, w tym nowotworowymi. W owocach orzesznika jadalnego obecne są również ważne witaminy z grupy B – ryboflawina, niacyna, tiamina, kwas pantotenowy, witamina B6 i kwas foliowy.

Pekany to także dobre źródło białka i błonnika, który zapobiega zaparciom oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory jelita grubego. Zawierają także sporo cynku (4,53 mg/100 g). Ten ostatni pierwiastek bierze udział w syntezie białek i DNA. Jest również kluczowy dla układu odpornościowego. Wspomaga wzrost włosów i paznokci. Chroni skórę przed infekcjami i fotouszkodzeniami. Ma również właściwości przeciwutleniające. W orzesznikach znajdziesz także inne składniki mineralne, takie jak mangan, potas, wapń, magnez, krwiotwórcze żelazo i selen (kolejny antyoksydant mający duże znaczenie dla odporności). Wartość energetyczna orzechów pekan wynosi 691 kcal/100 g.

Walory zdrowotne

Orzeszniki mają właściwości przeciwutleniające i pomagają w kontroli wagi. Ich regularne spożywanie zmniejsza poziom cholesterolu całkowitego i „złego” cholesterolu LDL. Ponadto zwiększa poziom „dobrego” cholesterolu HDL. Jedzenie pekanów obniża też ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, kamicy żółciowej i niektórych nowotworów. Badania naukowe wykazują, że dieta śródziemnomorska, która jest bogata w – zawarte także w pekanach – jednonienasycone kwasy tłuszczowe, przeciwutleniacze i błonnik pokarmowy, pomaga zapobiegać chorobie niedokrwiennej serca. Uwaga, podobnie jak inne orzechy, owoce orzesznika jadalnego mogą uczulać.

Jak jeść orzechy pekan?

Pekany mogą być spożywane bez dodatków, solone lub słodzone. Są doskonałym składnikiem ciast, babeczek i innych słodkości. Robi się z nich również masło. Pasują do sałatek warzywnych i owocowych oraz jako dodatek do deserów, np. lodów. Spróbuj także użyć pokruszonych pekanów jako panierki do mięs lub ryb.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl