Z dużą ilością cynku – kardamon

Właściwości kulinarne i zdrowotne kardamonu cenione były już w starożytności. Poznaj je.

Trochę faktów

Kardamon należy do najdroższych przypraw na świecie (cenniejsze są jedynie szafran i wanilia). Jest uprawiany głównie w Indiach, Chinach i na Cejlonie. Nazwa obejmuje trzy rodzaje roślin z rodziny imbirowatych, z których najczęściej stosuje się kardamon zielony i kardamon czarny. Przyprawa pochodzi najprawdopodobniej z Indii i południowo-wschodniej Azji. Do Europy mogła zostać przywieziona około 800 lat temu. Jej właściwości znane są od wieków. Starożytni Egipcjanie żuli nasiona kardamonu, by oczyścić zęby. Oto, jakie walory zdrowotne przypisuje mu współczesna nauka.

Wartości odżywcze

Kardamon zawiera olejek eteryczny, w którego skład wchodzą związki o działaniu antyseptycznym, przeciwskurczowym, wiatropędnym, moczopędnym i wykrztuśnym. Mają one także silne właściwości przeciwutleniające, czyli ochronne przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Wolne rodniki są odpowiedzialne za wiele chorób przewlekłych (w tym nowotwory) i przedwczesne starzenie się naszego organizmu. W przyprawie znajdziesz również błonnik oraz witaminy: C i z grupy B.

Kardamon to także bogate źródło składników mineralnych, takich jak potas (1119 mg/100 g), wapń, magnez, miedź, żelazo (13,97 mg/100 g), mangan, fosfor i cynk (7,47 mg/100 g). Ten ostatni mikroelement m. in. wpływa na dobrostan skóry, włosów i paznokci. Jest także potrzebny, aby nasz układ odpornościowy mógł funkcjonować na wysokich obrotach.

Walory zdrowotne

Kardamon stosuje się zarówno w postaci proszku, jak i olejku. Przyprawa wpływa korzystnie na układ pokarmowy, moczowy i sercowo-naczyniowy. Ma właściwości przeciwzapalne. Zaleca się ją w celu oczyszczenia organizmu, poprawy łaknienia i przy bólach głowy. Ponadto kardamon ma działanie przeciwstarzeniowe, pomaga w usuwaniu zmarszczek i plam starczych. Sprawia, że włosy są mocne i pełne blasku. Ma również wpływ na poprawę nastroju. Jest uważany za afrodyzjak.

Jak go jeść?

Przyprawy używa się do wypieku pierników i szarlotki. Świetnie smakuje też z kawą, kakao, herbatą czy mlekiem. Doskonale sprawdza się w mlecznych deserach. Będzie stanowiła także dobry dodatek do płatków śniadaniowych, ryżu i budyniu, jak również kiełbasy czy pasztetów. W hinduskich restauracjach kardamon jest podawany po posiłku jako odświeżacz oddechu.

Przy pisaniu tekstu korzystałam m. in. z D. Grotto „101 produktów dla zdrowia i życia”

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl