Zapamiętuj więcej

zapamietujwiecej

 

Rozwój zdolności poznawczych u człowieka zachodzi dzięki możliwości zapamiętywania informacji. Największe zdolności do nauki i zapamiętywania informacji posiadają ludzie wykazujący się regularną aktywnością intelektualną (w myśl zasady: trening czyni mistrza), choć możliwości mózgu zależne są także od wieku.

Zdolność intelektualna niestety spada z wiekiem pod wpływem wielu czynników. Nierzadko osłabienie sprawności umysłowej jest konsekwencją niewłaściwych praktyk żywieniowych, kiedy to brakuje w organizmie energii niezbędnej do właściwego przebiegu procesów myślowych. Ponadto codzienne sytuacje stresowe, pośpiech i szybkie tempo życia powiązane z brakiem odpoczynku i zaburzeniami snu przysparzają problemów z pamięcią. Procesy pamięci skutecznie zaburzają także używki. Organizm w czasie palenia zwykle jest niedotleniony, a papierosy wraz z alkoholem przyspieszają procesy starzenia i obumierania komórek mózgowych. Problemem jest także samo niedotlenie mózgu, któremu sprzyja brak aktywności fizycznej oraz życie w zanieczyszczonym środowisku. Przewlekłe niedotlenie może pojawiać się w przebiegu chorób układu oddechowego, niedokrwistości, miażdżycy lub cukrzycy. Już pierwsze skutki niedotlenienia są zauważalne w postaci ziewania, senności i pojawiających się zaburzeń koncentracji i kojarzenia faktów.

Bezcenne dla zapewnienia właściwych procesów myślowych są: właściwa dieta, aktywność fizyczna, odpowiedni wypoczynek i prawidłowy sen, a także trening intelektualny.

Kluczowe jest zapewnienie wszystkich niezbędnych substancji odżywczych, bowiem dieta bogata w składniki odżywcze usprawnia przebieg procesów nerwowych, przekazywanie informacji w obrębie mózgu i chroni go przed procesami starzenia. Zaleca się spożywanie produktów bogatych w kwasy omega 3, węglowodany złożone zawarte w nasionach, ziarnach, kaszach i ziemniakach- stopniowo uwalniające glukozę do krwi oraz lecytynę zawartą m. in. w orzechach poprawiającą pracę neuroprzekaźników. Nie bez znaczenia jest zapewnienie w diecie witamin z grupy B wspierających prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Fundamentalną rolę w usprawnieniu pracy mózgu odgrywa cynk. Pierwiastek ten jest składnikiem wielu enzymów aktywujących i wzmacniających przekaz impulsów pomiędzy komórkami nerwowymi. Zaburzenia wynikające z niedoboru cynku utrudniają przebieg procesów poznawczych, gdyż neurony przez zmiany w składzie wspomnianych enzymów stają się bardziej oporne na przekazywane impulsy nerwowe.

Dla zachowania sprawności umysłu niezbędne jest zapobieganie niedoborom substancji warunkujących prawidłowy przebieg procesów zachodzących w mózgu, priorytetem jest zatem zapewnienie właściwej suplementacji cynku, szczególnie w okresach nasilonej aktywności intelektualnej. Rozwiązaniem dla zapewnienia suplementacji cynku jest preparat Cynek łączący w składzie chelat cynku wraz z witaminą A.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl