Chelat cynku w badaniach

Chelat cynku

Cynk będący minerałem niezbędnym do prawidłowego wzrostu, rozwoju oraz regulacji procesów metabolicznych organizmu należy do minerałów stosunkowo trudno absorbowanych. Przyswajalność cynku z pożywienia oscyluje pomiędzy 20 a 40 proc., przy czym najbardziej dostępna dla naszego organizmu forma zawarta jest w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Produkty roślinne zawierają bowiem cynk związany chemicznie z kwasem fitynowym, znacznie ograniczającym jego przyswojenie z przewodu pokarmowego. Najbogatszym źródłem tego minerału są ryby i owoce morza, szczególnie ostrygi.

Cynk absorbowany jest w jelicie cienkim, głównie w jego początkowym odcinku – dwunastnicy. Nieprzyswojony pierwiastek wydalany jest z kolei z łatwością przez układ pokarmowy i moczowy.

Efektywność przyswajania cynku jest uwarunkowana postacią pod jaką minerał ten jest dostarczany organizmowi, a według badań prowadzonych nad skutecznością suplementów diety najkorzystniej pod tym względem prezentują się chelaty. Diglicynian cynku, bo o nim mowa stanowi strukturę złożoną z dwóch cząsteczek glicyny – prostego aminokwasu doskonale łączącego się z kationem cynku. Struktura chelatu zachowuje stabilność nawet w kwaśnym środowisku układu pokarmowego, a niska masa cząsteczkowa ułatwia przenikanie błony komórkowej. Ponadto substancja o takim charakterze zachowuje obojętność chemiczną, dzięki czemu nie wykazuje interakcji z innymi suplementami diety i jednocześnie stosowanymi lekami. Opisane właściwości czynią związek ten bezpiecznym i o 43% bardziej przyswajalnym niż tradycyjne sole takie jak siarczan (sól nieorganiczna) i glukonian cynku (sól organiczna).

Proces absorbcji cynku podawanego w postaci jonów soli przebiega znacznie wolniej ze względu na konieczność połączenia się ich z proteinami zawartymi w błonie komórkowej, którą związek w postaci chelatu od razu z łatwością przenika. Badania prowadzone nad rozmaitymi postaciami suplementów diety wykazują jednoznacznie, iż chelat cynku charakteryzuje się znacznie wyższą absorbcją w jelicie niż cynk w postaci jonów soli. Co więcej, cynk w postaci chelatu utrzymywany jest dłużej w organizmie i nie zostaje od razu wydalonym. Świadczy o tym wzrost poziomu cynku we krwi osób poddanych suplementacji, przy jednoczesnym braku wzrostu jego poziomu w moczu.
Chelat cynku zawarty w suplemencie diety Cynek+SR okazuje się więc najbardziej efektywną receptą na niedobory tego minerału wynikające z nieodpowiedniej diety, wieku czy trybu życia. Preparatu nie trzeba szukać daleko – wystarczy udać się do najbliższej apteki.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl