Pieczywo? Tylko ciemne!

ciemnepieczywo

 

W ostatnich latach pojawia się wiele opinii mówiących, iż skuteczna dieta powinna wiązać się z ograniczeniem pieczywa. Owszem, pieczywo może dostarczać nadmiaru węglowodanów, odkładających się w postaci tkanki tłuszczowej, ale któż każe nam je spożywać późnym wieczorem, kiedy powstała energia nie zostanie wykorzystana przez organizm?

Dietetycy potwierdzają, iż pieczywo, szczególnie w połączeniu z innymi produktami zawierać może znaczne ilości kalorii, jednakże porcja węglowodanów zawartych w bułce lub dwóch kromkach chleba w czasie śniadania zapewni dawkę energii potrzebną na dobry początek dnia. Podkreślić należy tutaj konieczność zachowania pewnej równowagi pomiędzy ilością dostarczanych wartości odżywczych, a wydatkiem energetycznym jaki w ciągu dnia ponosimy. Zapotrzebowanie organizmu na energię zależy od płci, wieku, przemiany materii, wykonywanej pracy czy podejmowanej aktywności fizycznej.

Jedzenie do kilku kromek chleba w ciągu dnia nie zaburzy nam optymalnego planu żywieniowego, pod warunkiem, że sięgamy po właściwe pieczywo! Najkorzystniej pod względem jakościowym wypada pieczywo pełnoziarniste i razowe- ciemne. Taki chleb zawiera błonnik będący włóknem pokarmowym zbudowanym z polisacharydów nie ulegających trawieniu w ludzkim układzie pokarmowym. Wysoka zawartość tych włókien pokarmowych nie podnosi wartości energetycznej posiłku, zaspokajając jednocześnie głód.

Ponadto błonnik przyspiesza perystaltykę jelit oraz wiąże wiele substancji szkodliwych i niepożądanych, jak na przykład metale ciężkie, stosowane w rolnictwie pestycydy, a także cholesterol. Warto zwrócić jednak uwagę na skład wybieranego pieczywa. Zdarza się, że ciemny chleb czy bułka zawdzięcza swoją nazwę wyłącznie użyciu karmelu oznaczanego zwykle symbolem E150 lub innego barwnika, a zawartość składników odżywczych jest daleka od tych, które powinniśmy znaleźć w prawdziwym ciemnym pieczywie.

Najwięcej wartości odżywczych zawierają chleby razowe i pełnoziarniste- wypiekane na bazie mąki z pełnego przemiału, a więc ziarna wraz z otoczką. Najatrakcyjniej pod względem wartości odżywczych wypada ciemne pieczywo żytnie. Mąka, z której powstaje zawiera ponad cztery razy więcej błonnika niż tradycyjny biały chleb, ponadto jest bogata w witaminy z grupy B oraz cynk występujące w otoczkach ziaren. Znaczną zawartość cynku wykazują także ziarna dodawane do pieczywa, np. sezam, słonecznik czy pestki dyni.

Pieczywo żytnie zawiera około 2,5 mg cynku w 100 g produktu, jest więc cennym źródłem tego minerału. Przypomnijmy, że cynk jest jednym z pierwiastków regulujących przemianę materii, uczestniczy w przemianie białek, węglowodanów i tłuszczów, przez co nie może go zabraknąć w racjonalnej diecie. Bogate w błonnik, cynk oraz witaminy z grupy B ciemne pieczywo żytnie jest zatem jednym z właściwych komponentów prawidłowej diety.
Pamiętajmy, że jeśli nie dostarczamy naszemu organizmowi dostatecznej porcji cynku, warto zadbać o jego suplementację. Który preparat wybrać? Pierwszoplanową rolę odgrywa tutaj Cynek+SR, który zawiera najbardziej przyswajalną formę tego minerału.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl