Sposób na upały

upal

 

W przeciętnych warunkach termicznych utrata wody z organizmu przez skórę i drogi oddechowe wynosi około 1 litra w ciągu doby, podlegając wahaniom w zależności od temperatury i wysiłku fizycznego. W czasie intensywnego wysiłku podejmowanego w upalny dzień utrata wody przez skórę może wynieść nawet do 7- 10 litrów, pod warunkiem, że na bieżąco uzupełniane są te zasoby.

Organizm chroni się przed przegrzaniem wytwarzając pot, czemu służą gruczoły potowe rozmieszczone na całym ciele, a wydzielina odparowując z rozgrzanej skóry schładza ją. Pocenie nasila się wraz ze wzrostem temperatury otoczenia lub w czasie wysiłku fizycznego, kiedy wydzielane są znaczne ilości ciepła, a jego nadmiar wydzielany jest przez skórę. Taka termoregulacja wiąże się ze spadkiem poziomu nawodnienia, a człowiek odczuwa wtedy pragnienie.

Pocąc się wydalamy znaczne ilości wody, produkty przemiany materii jak mocznik, kwas moczowy oraz elektrolity czyli naładowane elektrycznie jony m.in. sodu, potasu, magnezu i wapnia. Jony te dzięki właściwościom elektrycznym wpływają na przewodzenie impulsów nerwowych oraz prawidłowość skurczów mięśni. Elektrolity usprawniają transport cząsteczek wody w organizmie, dzięki czemu jest ona łatwiej wchłaniana przez komórki tkanek.

W konsekwencji zachodzącej nieustannie termoregulacji dochodzi do strat wielu substancji mineralnych, w tym cynku, którego organizm nie jest w stanie magazynować. Cynk pomaga optymalizować przemianę materii, działanie układu odpornościowego i prawidłową gospodarkę hormonalną, przyspiesza też regenerację po ciężkim wysiłku, dlatego kluczowa jest dbałość zarówno o właściwe nawodnienie jak i dietę zapewniającą wartości odżywcze, które organizm wydala wraz z potem.

Przeciętnie w ciągu dnia człowiek powinien wypić około 2,5 litra wody, przy czym w okresie upałów i intensywnego wysiłku fizycznego zapotrzebowanie na wodę wzrasta nawet do 4 litrów. W czasie upałów człowiekowi zwykle towarzyszy mniejszy apetyt, a dieta w takie dni powinna składać się z lekkich posiłków, składających się głównie ze świeżych warzyw i owoców, drobiu, chudych ryb i owoców morza, unikać zaś należy potraw tłustych i żywności przetworzonej obciążającej układ pokarmowy na długie godziny. Pamiętajmy aby dostarczyć organizmowi szczególnie tych minerałów, które tracimy przy wysiłku fizycznym i wraz z potem jak magnez, wapń, potas, sód, żelazo, miedź oraz cynk.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl