Dieta a odporność

dieta

 

Zabieganemu i przeciążonemu nadmiarem obowiązków współczesnemu człowiekowi brakuje czasu na przygotowanie zdrowych i pożywnych posiłków, a wszechobecny stres dodatkowo wyczerpuje organizm. W rezultacie może dojść do zaburzeń w funkcjonowaniu układu odpornościowego, co z kolei może przyczynić się do zwiększonej zapadalności na infekcje bakteryjne lub wirusowe.

Czy więc kluczem do naszej odporności jest właściwa dieta?

Choć odpowiedź wydaje się znacznie bardziej skomplikowana, z całą pewnością spożywanie pokarmów zawierających optymalnych poziom wszystkich składników i minerałów wydaje się jednym z bardziej kluczowych elementów….

Szczególną rolę we wzmacnianiu odporności organizmu pełnią witaminy A, B, C, E oraz minerały, przede wszystkim cynk.

Witamina C, znana także jako kwas askorbinowy mająca wpływ na uszczelnienie naczyń krwionośnych i wzmocnienie błon śluzowych, zamyka drogę wnikania drobnoustrojów do organizmu oraz wspiera wchłanianie żelaza biorącego udział w transporcie tlenu i procesach krwiotwórczych. Kwas askorbinowy zawarty jest w znacznych ilościach w świeżych owocach i warzywach, których nie powinno zabraknąć przy każdym posiłku.

Witamina A pobudza wytwarzanie komórek odpornościowych oraz wzmacnia tkanki nabłonkowe, zarówno skórę jak i błony śluzowe- szczególnie ważne w przypadku dróg oddechowych, gdzie często rozwijają się infekcje. Witaminę tą znajdziemy w nabiale (mleko, ser, śmietana) jajach, a także w świeżych warzywach, szczególnie w marchwi.

W produkcji przeciwciał udział biorą także witaminy z grupy B, zawarte w mięsie wieprzowym, jajach, orzechach i kapuście.

Korzystny wpływ na odporność organizmu ma witamina E będąca silnym przeciwutleniaczem, chroniącym komórki przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników. Bogactwo tej witaminy stanowią ziarna słonecznika, orzechy, kiełki, szpinak oraz oleje słonecznikowy, rzepakowy i lniany.

Ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego ma właściwa suplementacja cynku. Mikroelement ten wspomaga procesy powstawania i aktywność komórek obronnych. Jony cynku obecne w strukturach komórkowych hamują proces wnikania wirusów do komórek i utrudniają tworzenie się otoczki białkowej, chroniącej materiał genetyczny wirusa. Cynk zwiększa także odporność błony śluzowej górnych dróg oddechowych, ograniczając tym samym rozwój infekcji górnych dróg oddechowych, w tym przeziębienia.. Dla zapewnienia właściwego poziomu cynku warto wpisać w jadłospis owoce morza, chude ryby, ciemne pieczywo, orzechy i kaszę gryczaną.
Właściwie skomponowana dieta dostarczająca organizmowi wartości odżywczych wspierających układ immunologiczny jest od zawsze była ważnym krokiem w celu zapewnienia funkcjonowania układu odpornościowego.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl