Jakie kasze lubimy?

Jakie kasze lubimy

Kaszą określa się nasiona zbóż po odseparowaniu niejadalnych części łusek czyli okrywy owocowo- nasiennej oraz plewek kwiatowych.

Pozyskuje się je z większości gatunków zbóż, jednak do najpopularniejszych należą: gryczana, jęczmienna, jaglana (z prosa), owsiana, pszenna (manna), kuskus (z pszenicy durum) i kukurydziana. Często do kasz zalicza się także ziarna ryżu. W zależności od stopnia rozdrobnienia ziarna wyróżnia się krupy- całe ziarna pozbawione łusek, kasze łamane, gdzie ziarno dzielone jest na mniejsze części oraz drobne powstające w wyniku polerowania rozdrobnionych części ziaren.

Najcenniejsze pod względem zawartości składników odżywczych są łuska oraz zarodek. Kasze są doskonałym źródłem węglowodanów złożonych, pożądanych składników przetwarzanych stopniowo w procesie trawienia na glukozę (np. kasza manna zawiera 77g w 100 g produktu, a pęczak 74 g). Bogactwo błonnika roślinnego w kaszach wspomaga pracę jelit, zapewniając sytość na dłuższy czas niż w przypadku produktów wysoko przetworzonych. Przyjmuje się, że im grubsze ziarna kaszy, tym więcej zawierają błonnika, stąd najwięcej zawiera pęczak (kasza jęczmienna) oraz gryczana.

Z racji zawartości błonnika i braku tłuszczu kasze są produktem zalecanym w przypadku diety redukującej masę ciała. Ponadto po posiłku przygotowanym z kaszy nie występuje radykalny wzrost zawartości insuliny we krwi, stąd są wyrobem polecanym dla diabetyków.

Kasze są także cennym źródłem białka, niezastąpionym u osób prowadzących dietę wegetariańską, jednakże ze względu na niską zawartość aminokwasu lizyny poprawiającej wchłanianie wapnia i stymulującej budowę tkanek mięśni i kości warto łączyć kasze z dodatkami pochodzenia zwierzęcego jak nabiał czy rośliny strączkowe.

Najpopularniejszym rodzajem kasz po jakie sięgamy są od dawna gryczana, jęczmienna oraz manna (choć w przypadku manny wśród osób ją spożywających przeważają dzieci). Na rynku dostępnych jest obecnie wiele rodzajów i odmian kasz klasyfikowanych ze względu na stopień rozdrobnienia – ich oferta jest w stanie zadowolić nawet najbardziej wybrednego konsumenta.

Warto sięgać po kasze bowiem posiłki na ich bazie przyrządzone można podawać na setki sposobów od słodkiej przekąski po wyszukane wytrawne dania. Taki posiłek wciąż jednak będzie bogatym źródłem witamin z grupy B, E, PP oraz składników mineralnych jak potas, żelazo, fosfor, wapń czy cynk.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl