Cynk w diecie przyszłej mamy

Cynk w diecie przyszłej mamy

 

Powszechnie wiadomo, że planując macierzyństwo szczególną rolę u przyszłej mamy stanowi dbałość o zdrowie. Wraz z przekazaniem nowego życia matka przekazuje płodowi wszystkie niezbędne składniki pokarmowe i zawarte w nich substancje stanowiące wartości odżywcze – to dzięki nim rozwijający się organizm kształtuje swoje struktury, a rozwój dziecka przebiega prawidłowo.

Witaminy i minerały regulują przebieg procesów metabolicznych, stąd też ich niedobór może istotnie zaburzyć procesy rozwojowe, co dla płodu może mieć zgubny skutek. Matka powinna pamiętać, że odżywia się, oddycha i dba o zdrowie nie tylko swoje, ale i kogoś, do kogo świat w przyszłości będzie należał. Wszelkie używki jak alkohol, papierosy, narkotyki oraz niektóre silnie działające leki oraz niedobory wartości odżywczych mogą upośledzić rozwój dziecka, stąd kluczowa dbałość o zdrowie przyszłych matek.

Jak wiadomo, w czasie ciąży przyszłej matce towarzyszą wahania nastojów spowodowane m.in. zmianami hormonalnymi. Co więcej, to co do tej pory było smaczne może stać się wręcz niejadalne, stąd łatwo o powstanie niedoborów składników odżywczych. Pojawiać może się także spaczone łaknienie, bowiem organizm potrzebujący witamin lub minerałów w ten sposób może domagać się ich dostarczenia. Tego typu zachowania powinno skonsultować się z lekarzem, i w razie potrzeby dobrać odpowiednią suplementację.

Jednym z kluczowych minerałów dla prawidłowego rozwoju płodu i właściwego przebiegu procesów metabolicznych u matki jest cynk. Kobieta w ciąży potrzebuje szacunkowo około 15-20 mg cynku dziennie, a pierwszorzędnym jego źródłem powinna być właściwa dieta. Cynk bierze udział w biosyntezie białek (w tym DNA), kwasów nukleinowych (w tym DNA), pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu błon komórkowych, pomaga w przyswajaniu wartości odżywczych, w działaniu enzymów, chroni przed wtargnięciem do organizmu drobnoustrojów chorobotwórczych, a także odgrywa ważną rolę w budowaniu tkanki kostnej i sprzyja usuwaniu metali ciężkich z organizmu. W związku z tak elementarną rolą tego pierwiastka niedobory mogą przyczynić się do opóźnienia tempa wzrostu, spadku masy ciała, niskiej odporności organizmu oraz zaburzeń w funkcjonowaniu układu nerwowego, pokarmowego i oddechowego.

Głównym źródłem cynku są produkty żywnościowe pochodzenia zwierzęcego, ryby i owoce morza, mięso, wątroba, jaja, a także ziarna zbóż, słonecznika, kasze, pestki dyni, warzywa strączkowe, wobec czego tych produktów nie powinna unikać przyszła mama troszcząca się o zdrowie obojga.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl