Orzechy na zimę

Orzechy na zimę

Orzechy włoskie, laskowe czy migdały polecane są przez dietetyków jako przekąska niemalże idealna, szczególnie zimą, kiedy w naszych szerokościach geograficznych brakuje świeżych warzyw i owoców prosto z sadu.

Orzechy uchodzą za najwartościowsze pod względem odżywczym ze wszystkich bakalii (suszonych owoców). Posiadają co prawda dużą wartość energetyczną (w zależności od rodzaju owocu zawierają od 500 do nawet 800 kalorii w 100 gramach) oraz wysoką zawartość tłuszczów, jednak są to głównie nienasycone kwasy tłuszczowe (np. kwasy omega-3), które znacząco zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych oraz zaburzeń na tle zakrzepowym. Wyjątkiem od reguły będzie tutaj jednak kokos, który zawiera więcej nasyconych kwasów tłuszczowych, i który nie powinien być spożywany przez osoby zagrożone chorobami układu krążenia.

Orzechy to również bogactwo minerałów. Lista pierwiastków zawartych w tym cennym surowcu obejmuje magnez (największa ilość tego pierwiastka znajduje się w migdałach, czyli nasionach migdałowca), cynk, żelazo, fosfor czy wapń, miedź, fluor, mangan, selen.

Duża ilość magnezu zawartego w surowcu przyczynia się do zwiększonej odporności na bodźce stresowe, skutecznie przeciwdziała lękom i niektórym zaburzeniom depresyjnym, a także pozytywnie wpływa na procesy pamięci i koncentrację. Produkt ten będzie więc szczególnie mocno polecany osobom przepracowanym, przemęczonym, zabieganym oraz zestresowanym. Z kolei, wysoka zawartość cynku będzie m. in. warunkowała poprawę funkcjonowania układu odpornościowego, którego obniżenie również może być związane z prowadzonym przez nas szybkim i wyczerpującym trybem życia. Najwięcej cynku zawierają orzechy nerkowca (5,78 mg w 100 gramach produktu). Tylko nieco mniej tego pierwiastka posiada orzech pekan, orzechy brazylijskie i orzechy włoskie.

Opisując właściwości orzechów, nie można nie wspomnieć także o błonniku, który odpowiada za regulację pracy przewodu pokarmowego, a także o witaminach z grupy B i witaminie E, która poprzez wpływ na aktywności wolnych rodników przyczynia się do poprawy wyglądu i elastyczności skóry. W kontekście antyoksydantów warto również wspomnieć, że prażenie czy suszenie orzechów może znacząco obniżać ich zawartość, dlatego też w tym względzie szczególnie mocno rekomendowane będą surowe owoce.

Czy orzechy pomimo swojej kaloryczności mogą być składnikiem zdrowej i zrównoważonej  diety? Paradoksalnie okazuje się, że tak… Surowce (oczywiście, spożywane z umiarem)  nie będą bowiem wpływać na gromadzenie się tkanki tłuszczowej w tak istotnym stopniu jak np. tort czekoladowy produkty typu fast-food. Co więcej, uchodzą za produktu niezwykle sycące, więc zajadając się nimi, nie będziemy mieli ochoty na „puste kalorie” np. słodycze.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl