Słodzić czy nie słodzić? O to jest pytanie?

slodzicczynieslodzic-cynek

Popularny cukier używany do słodzenia potraw i napojów należy do grupy węglowodanów prostych, czyli ważnych składników odżywczych dla organizmu, ale czy zdrowych?

Zdecydowanie bardziej pożądane w diecie są węglowodany (w tym cukry) o złożonej budowie, które ulegają dłuższemu procesowi trawienia w układzie pokarmowym i zostają przekształcone do postaci glukozy zamienianej następnie na energię.

Oczywiście organizm mógłby być „zasilany” wyłącznie cukrami prostymi (wiele z nich występuje w żywności wysoko przetworzonej), ale te będąc przyswajane w błyskawicznym tempie mogą zaburzać prawidłowość procesów metabolicznych. Co więcej, składniki te powodują gwałtowny wzrost zawartości glukozy we krwi, powodując sytuacje wręcz zagrażające zdrowiu i życiu

Cukry proste takie jak glukoza, fruktoza (cukier owocowy), a także należąca do dwucukrów sacharoza (główny składnik cukru białego i trzcinowego) charakteryzują się słodkim smakiem i doskonale rozpuszczają się w wodzie. Dzięki wymienionym właściwościom cukry te nadają produktom spożywczym zachęcający, przyjemny smak, na który mózg oddziałuje wprost euforycznie.

Cukry proste pozwalają co prawda najszybciej dostarczyć organizmowi energii, ale spożywane w nadmiarze z łatwością przekształcane są w tłuszcze i magazynowane w organizmie, stają się przyczyną otyłości.

W celu zapewnienia organizmowi optymalnej diety powinno się świadomie unikać cukrów prostych. Prawidłowe nawyki żywieniowe i zapewnienie niezbędnych wartości odżywczych pozwalają skutecznie zapomnieć o pokusie sięgnięcia po słodkości, bowiem organizm właściwie odżywiony zwyczajnie nie łaknie cukru.

Spożywanie znacznych ilości cukrów prostych może także znacząco ograniczać wchłanianie kluczowych składników mineralnych takich jak cynk i żelazo, które wiążąc się z cukrami stają się wręcz nieprzyswajalne dla ustroju.

Używanie dużych ilości cukru może dostarczać pozornej przyjemności w trakcie konsumpcji, ale grozi też szybkim przyrostem wagi, spadkiem kondycji fizycznej, rozwojem hiperglikemii oraz sprzyja powstaniu deficytów minerałów warunkujących prawidłowość procesów metabolicznych.

Napisz do nas

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl