Witamina A w diecie

Zapotrzebowanie na witaminę A jest zróżnicowane. Zależy od wieku, płci i stanu fizjologicznego. Najwięcej potrzebujemy jej podczas długotrwałego stresu i infekcji oraz w przypadku stosowania diety zawierającej bardzo małe ilości tłuszczu. Wzrost zapotrzebowania na tę witaminę obserwuje się także u osób z chorobami układu pokarmowego.

Źródłem witaminy A w diecie są zarówno produkty pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Do głównych grup pokarmów dostarczających witaminę A w codziennym jadłospisie należą warzywa, mięso i jego przetwory, tłuszcze oraz mleko i jego przetwory.

Witamina A w żywności pochodzenia zwierzęcego występuje w formie retinolu i jego pochodnych (retinoidów). Najwięcej retinoidów znajduje się w oleju, wątrobie, maśle, żółtych serach, niektórych gatunkach ryb oraz żółtku jaja. Ponadto retinol występuje w margarynach wzbogaconych.

W produktach roślinnych witamina A występuje w postaci karotenoidów, z których najważniejszą rolę odgrywa beta-karoten.

Beta-karoten znajdziemy w czerwonych, żółtych, pomarańczowych oraz ciemnozielonych warzywach i owocach. Najwięcej występuje go w marchwi, dyni, papryce, naci pietruszki, sałacie, szpinaku, boćwinie, brokułach i pomidorach. Bogatym źródłem beta-karotenu są również wiśnie, pomarańcze, brzoskwinie, morele i śliwki.

 

tabela_Cynek

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl