7 zalet zdrowotnych nasiona słonecznika

  • Post Category:Dieta

 

Szukasz odżywczej przekąski? Odkryj właściwości pestek słonecznika!

1. Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe

Nasiona słonecznika są bogate w kwas linolowy, jeden z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Obecny jest w nich również jednonienasycony kwas oleinowy, który sprzyja obniżeniu poziomu „złego” cholesterolu LDL i zwiększa poziom „dobrego” cholesterolu HDL we krwi. Badania naukowe wykazują, że dieta śródziemnomorska, która jest bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, pomaga zapobiegać chorobie wieńcowej i udarowi mózgu.

2. Są źródłem wartościowego białka

Pestki są również zasobne w białko (24,4 g/100 g). W jego składzie znajduje się m. in. tryptofan, z którego w organizmie powstaje serotonina, czyli tzw. „hormon szczęścia”.

3. Są skarbnicą „witaminy młodości” E

W nasionach słonecznika znajdziesz także rekordową ilość witaminy E (27,81 mg/100 g). Ma ona właściwości przeciwutleniające. Zabezpiecza komórki ciała przed działaniem wolnych rodników. Dzięki temu opóźnia starzenie się organizmu i chroni przed rozwojem wielu chorób. Pomaga też utrzymać młodzieńczą, zdrową skórę.

4. Obecne są w nich witaminy z grupy B

Pestki są również jednym z najlepszych źródeł witamin z grupy B. Zawierają niacynę (PP), która m. in. pomaga obniżyć poziom „złego” cholesterolu. Są w nich także obecne: tiamina (B1), pirydoksyna (B6), ryboflawina (B2) i kwas pantotenowy. Ponadto w nasionach znajdziesz kwas foliowy. Jest on niezbędny do syntezy DNA. Jego odpowiedni poziom na początku ciąży, może zmniejszyć ryzyko wystąpienia wrodzonych wad cewy nerwowej u dziecka.

5. Zawierają związki o właściwościach antyoksydacyjnych

Nasiona słonecznika zawierają też związki z grupy polifenoli, takie jak kwas chlorogenowy, kwas chinowy czy kwas kawowy. Są one naturalnymi przeciwutleniaczami, które „wymiatają” z organizmu wolne rodniki. Ponadto, kwas chlorogenowy pomaga obniżyć poziom cukru we krwi.

6. Są bogatym źródłem cynku i innych minerałów

W pestkach słonecznika znajdziesz też duże ilości istotnych dla zdrowia minerałów, w tym wapń, fosfor, mangan, magnez, selen, miedź, potas (793 mg/100 g), żelazo (4 mg/100 g) i cynk (2,69 mg/100 g). Ten ostatni pierwiastek jest odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowego stanu skóry, włosów i paznokci. Ma też duże znaczenie dla płodności, funkcjonowania mózgu, wzroku, gojenia ran i odporności. Charakteryzuje się również właściwościami przeciwutleniającymi.

7. Są zasobne w błonnik

Warto je chrupać także z powodu dużej zawartości błonnika pokarmowego. Jego niedobór w diecie może być przyczyną zaparć, hemoroidów, raka jelita grubego oraz wielu innych problemów.

Ostatnia modyfikacja 27 czerwca 2020

Serwis cynek.pl ma charakter edukacyjny. Mimo, że redakcja dokłada wszelkich starań co do jakości merytorycznej przedstawianych treści, wszelkie informacje nie stanowią porady medycznej i nie zastąpią wizyty u lekarza. Z tego powodu redakcja i wydawca serwisu nie mogą ponieść odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w serwisie, gdyż nie prowadzi konsultacji medycznej w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.