Które mięsa zawierają najwięcej cynku?

miensocynek

Cynk będący mikroelementem warunkującym prawidłowy przebieg istotnych procesów życiowych  z wzrostem i rozwojem struktur komórkowych włącznie, stanowi niezbędny składnik diety każdego człowieka.

Minerał bierze udział w biosyntezie białek i kwasów nukleinowych DNA oraz RNA, a jego niedobór prowadzi do zahamowania rozwoju i funkcjonowania podstawowych jednostek jakimi są komórki. Metal ten odpowiada za funkcjonowanie błon komórkowych, a zatem za przechodzenie do komórek substancji odżywczych, i jednoczesne zatrzymywanie patogenów. Ponadto wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, a jego niedobory (nawet krótkotrwałe!) są powiązane ze zwiększoną podatnością na infekcje wirusowe (np. przeziębienia) i bakteryjne czy przedłużenie czasu rekonwalescencji po chorobie, w związku z czym nie wolno nam bagatelizować codziennego zapotrzebowania na ten mikroelement.

Średnie dobowe zapotrzebowanie na cynk u osoby dorosłej wynosi od 10 do 15 mg i najpełniej pokrywają je zawarte w diecie produkty pochodzenia zwierzęcego, bowiem ich przyswajalność oscyluje w granicach 20- 40%.

Powstawaniu niedoborów cynku może sprzyjać stosowanie nieracjonalnie zaplanowanych diet w tym wegetariańskiej, szczególnie przez młodzież w okresie dojrzewania, kobiety po okresie macierzyństwa oraz osoby intensywnie pracujące i uprawiające sport.

Wchłanianie cynku zmniejszają produkty o wysokiej zawartości błonnika i wapnia, dlatego korzystne jest w tym przypadku rozdzielenie pomiędzy posiłkami spożycia nabiału i produktów o wysokiej zawartości cynku.

Poza owocami morza bogate źródło cynku stanowią produkty mięsne, dlatego spożywanie mięsa oraz wędlin powinno pokryć w znacznej mierze zapotrzebowanie na ten pierwiastek.

Wątroba cielęca zawiera około 9 mg cynku w 100 g produktu, zaś wieprzowa 4,50 mg w 100g, wieprzowina, karkówka i pieczeń wołowa około 3,50 mg. Około 10 mg cynku znajduje się w 100 g rostbefu wołowego, a w Jagnięcinie 5 do 8 mg w 100g. Spośród wędlin salami zawiera około 3,20 mg cynku, polędwica sopocka 1,80 mg, a w kiełbasie śląskiej znajdziemy około 2,56 mg cynku na każde 100 gram produktu.

Warto zatem pamiętać przy wyborze menu, że chude mięsa i wędliny oprócz wartości energetycznej zaopatrzą organizm w stosunkowo łatwo przyswajalną postać minerału, którego organizm nie jest w stanie przez dłuższy czas magazynować i który tracimy w obliczu podejmowanych codziennie aktywności fizycznych, procesów intelektualnych i sytuacji stresowych.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl