Dieta „antyprzeziębieniowa”

antyprzeziebieniedieta

Okres jesienno- zimowy to czas, kiedy niemal stale jesteśmy narażeni na infekcje górnych dróg oddechowych powodowane przez nawet kilkadziesiąt rodzajów wirusów.

W leczeniu przeziębienia stosuje się leki działające na jego objawy, o wiele trudniej jest wypracować skuteczną profilaktykę tych infekcji. Fundamentalne w tej kwestii jest wzmocnienie odporności organizmu, czyli zwiększenie jego zdolności do obrony przed wirusami powodującymi przeziębienie. Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy w momencie wniknięcia do organizmu drobnoustrojów natychmiast wzbudza produkcję komórek odpowiadających za identyfikację i unicestwienie czynnika chorobotwórczego.

Znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego ma właściwa suplementacja cynku oraz innych składników będących przeciwutleniaczami jak witaminy A,C oraz E. Substancje te wspomagają procesy powstawania  i aktywność komórek obronnych, wpływają na wzmocnienie błon śluzowych organizmu- głównej drogi wnikania wirusów do organizmu. Ponadto jony cynku obecne w strukturach komórkowych hamują proces replikacji wirusów, utrudniając tworzenie się otoczki chroniącej materiał genetyczny wirusa oraz blokuje receptory białkowe, jakimi wirus posługuje się w znalezieniu odpowiedniego miejsca dla zaatakowania komórki.

Opracowując dietę bogatą w cynk i witaminy wspierające odporność organizmu uwzględnijmy w pierwszej kolejności produkty takie jak ryby i owoce morza, posiadające właściwości odkażające czosnek i cebulę, ciemne pieczywo (pełnoziarniste), ryż- szczególnie brązowy oraz orzechy, ziarna i migdały. Posiłki należy wzbogacać świeżymi sałatkami na bazie sałaty, kiszonej kapusty, kwaszonych ogórków, marchwi zawierających wspomniane witaminy A,C i E. Unikajmy produktów zawierających duże ilości cukrów prostych (słodycze, kolorowe napoje gazowane), a w razie potrzeby popołudniowej słodkiej przekąski warto zastąpić ciastka suszonymi owocami (śliwki, figi i bakalie), a sztuczne napoje zamienić na owocową herbatę z cytryną. Produkty o wysokiej zawartości cukru i soli, a także błonnika, wapnia i fosforu zmniejszają wchłanianie kluczowego w anty przeziębieniowej diecie cynku, dlatego produkty słodzone, przesolone, mleczne i nabiałowe korzystniej jest spożywać oddzielnie, w kilkugodzinnych odstępach.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl