Bakalie niezbędne na wielkanocnym stole

 

Mianem bakalii określa się mieszankę suszonych owoców takich jak śliwki, rodzynki, morele, figi, daktyle, różne gatunki orzechów oraz migdały. Produkty te stanowią doskonały dodatek do ciast i deserów przygotowywanych na Wielkanocny stół.

Orzechy, figi, rodzynki i morele mogą stanowić ciekawy komponent wzbogacający często jednolitą i monotonną strukturę wielkanocnych babek. Trudny do wyobrażenia jest dla wielu smakoszy sernik, czy makowiec bez dodatku rodzynek, migdałów i orzechów, zaś pascha wielkanocna przygotowywana w wielu regionach jako deser na bazie twarogu, bez bakalii utraciłaby niezwykłe walory smakowe.

Naturalne bakalie- nie poddane obróbce (kandyzowaniu) stanowią bogate źródło błonnika i pektyn, likwidują zaparcia, zawierają cenne przeciwutleniacze oraz wartości odżywcze takie jak cynk, wapń, potas, magnez i żelazo. Suszone śliwki, figi i morele ze względu na stosunkowo wysoką zawartość cukru z powodzeniem są w stanie zastąpić słodycze, po które sięgamy przy różnych okazjach. Z kolei orzechy dostarczają organizmowi białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych przyczyniając się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. Przekąski i dodatki w postaci orzechów zapewniają sytość, nie będąc jednak źródłem pustych kalorii przekładających się na przyrost tkanki tłuszczowej. Witaminy A, grupy B oraz E zawarte w bakaliach pomagają w suplementacji tych składników niezbędnych dla prawidłowego rozwoju organizmu.

Niektóre bakalie jak figi i morele wykazują działanie alkalizujące, dzięki czemu skutecznie wspomagają w odkwaszeniu organizmu. Wysoka zawartość cynku w tych owocach i orzechach wspomaga funkcjonowanie układu hormonalnego sterującego wieloma funkcjami organizmu, wspiera odporność na wczesno wiosenne infekcje oraz pozwoli zregenerować się skórze po okresie zimowym.

Wielkanoc stanowi zatem doskonałą okazję na uzupełnienie diety o cenny dodatek jaki stanowią pełne wartości odżywczych, smakowite bakalie. Wczesna wiosna to dobry moment, aby dzięki zapewnieniu pożądanych dla organizmu składników takich jak cynk pobudzić siły witalne organizmu.

Ostatnia modyfikacja 24 lipca 2020

Serwis cynek.pl ma charakter edukacyjny. Mimo, że redakcja dokłada wszelkich starań co do jakości merytorycznej przedstawianych treści, wszelkie informacje nie stanowią porady medycznej i nie zastąpią wizyty u lekarza. Z tego powodu redakcja i wydawca serwisu nie mogą ponieść odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w serwisie, gdyż nie prowadzi konsultacji medycznej w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.