Czy jajka są zdrowe?

jajkanawielkanoc

 

Wielkanoc to czas kiedy na naszych stołach królują jajka. Wielu z nas zastanawia się czy zjadanie ich w większej ilości stanowi ryzyko dla naszego zdrowia.

Do początku lat 70-tych XX wieku jajka uważano za bardzo zdrowe i pożywne. Zmiana jaka nastąpiła w ich postrzeganiu była spowodowana dużą zawartością cholesterolu w żółtku, a wysoki poziom cholesterolu we krwi zaczęto wiązać z ilością spożywanych jaj. Dlatego zaczęto je traktować jako czynnik wzrostu ryzyka rozwoju chorób serca i układu naczyniowego, co popsuło dobre zdanie o jajkach. Obecnie obserwujemy zmianę podejścia, ponieważ wykazano, iż większy wpływ na rozwój miażdżycy mają nasycone kwasy tłuszczowe niż cholesterol. Dodatkowo nie wykazano w badaniach by jedzenie jajek wpływało na poziomem cholesterolu we krwi. Jak dobrze wiemy jest to problem złożony zależny m. in. od genów, wagi, wieku, aktywności fizycznej, współistniejących chorób. Co ciekawe zawarta w jajach lecytyna i wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 przyczyniają się do obniżenia złego cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi.

Jajko stanowi źródło pełnowartościowego białka. Zawiera ono wszystkie aminokwasy egzogenne tzn. takie, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. W związku z czym musi je dostarczać z pożywieniem, gdyż są one dla niego niezbędne. Oprócz tego zawiera niemal wszystkie witaminy, z wyjątkiem wit. C. Szczególnie duża zawartość dotyczy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E. Jaja stanowią dobre źródło witamin z grupy B: B1, B2, B5, B6, B12, niacyny, biotyny, kwasu foliowego. Obecne związki mineralne takie jak: fosfor, żelazo, cynk, sód, potas, wapń, magnez, selen, jod są łatwo przyswajalne dla naszego organizmu. Jak już wspominaliśmy jaja zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz lecytynę, które obniżają poziom cholesterolu. Szczególnie obecna w żółtku lecytyna, która rozbija cholesterol oraz spożywane tłuszcze na małe cząstki chroniąc nasze naczynia przed powstawaniem blaszki miażdżycowej. Dodatkowo lecytyna wpływa na sprawne funkcjonowanie układu nerwowego, poprawiając pamięć długotrwałą, funkcje uczenia się, a u osób starszych może ograniczać ryzyko rozwoju demencji. Poprawia także pracę naszej wątroby i chroni przed powstawaniem kamieni żółciowych. Żółtko jaj zawiera luteinę, która korzystnie wpływa na nasz wzrok m. in. zapobiega zwyrodnieniom plamki żółtej, zapobiega uszkodzeniom naczyń włosowatych oka, chroni przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Jak widzimy jajka to bogactwo witamin, minerałów i składników odżywczych, jednak istnieją  pewne ograniczenia co do ich konsumpcji.. Zdaniem dietetyków i kardiologów możemy spożywać jedno jajko dziennie (wliczając w to użyte do przygotowania potraw np. ciast, makaronów). Natomiast norma WHO wynosi 10 jajek tygodniowo. Sytuacja wygląda inaczej u osób z podniesionym poziomem cholesterolu, u cukrzyków, osób z chorobami układu krążenia. Tutaj norma wynosi 1-2 jajka tygodniowo. Warto nadmienić, że najlepiej przyswajalne jest jajko gotowane na miękko. Długa obróbka termiczna powoduje utratę witamin i minerałów, a gdy gotujemy je powyżej 10 min. dochodzi do spadku wartości odżywczej białka nawet o połowę.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl