Strusie, kurze czy przepiórcze? Czyli jajka nie tylko od święta

jajkonietylkoodswieta2

Jajko, jako symbol rodzącego się życia stało się nieodłącznym elementem wielkanocnych koszyczków. Jednak ze względu na zawartość składników odżywczych produkt ten warto spożywać nie tylko od święta.

W świadomości wielu konsumentów utrwaliły się poglądy naukowców sprzed niemal czterdziestu lat, że jajka są przyczyną wzrostu poziomu cholesterolu we krwi. Owszem, jaja zawierają tzw. niekorzystny cholesterol, ale… oprócz niego, jajko zawiera także kwasy omega 3, pomocne w redukcji niepożądanego cholesterolu! Wystarczy zachować racjonalność żywienia i umiar- zupełnie jak w przypadku wielu innych składników diety, a cholesterol w tym przypadku na pewno nam nie zaszkodzi. Ponadto jajka są jednym z najcenniejszych źródeł białka, zawierają witaminy z grupy B, E oraz cynk.

Oprócz najpopularniejszych, kurzych jaj na rynku dostępne są także znacznie mniejsze od nich jajka przepiórcze. Charakterystyczne nakrapiane jajka przepiórek odznaczają się dłuższym okresem przydatności do spożycia. W warunkach chłodniczych można je przechowywać nawet do kilku miesięcy! Bardzo efektownie wygląda jajo przepiórcze w postaci „sadzonej”, ugotowane na twardo oraz w tatarze. Jaja przepiórcze zawierają stosunkowo więcej tłuszczu oraz wspomnianego cholesterolu, jednakże są także cenniejszym źródłem witamin z grupy B oraz cynku. Warto zatem od czasu do czasu urozmaicić o nie swoją dietę.

W sklepach ze zdrową żywnością niekiedy dostępne są jaja strusie. Jajo strusie jest największym, ze wszystkich, stanowiąc odpowiednik 25 jaj kurzych o masie aż półtora kilograma! Skorupa tak wielkiego jajka również jest odpowiednio gruba, a do wydobycia jego zawartości zwykle używa się wiertarki lub dłuta. Aby podać jajo strusie na twardo należy gotować je przez 2- 2,5 godziny. Świeże jajo strusie rozpoznamy, jeżeli po potrząśnięciu nie wyda charakterystycznego bulgoczącego odgłosu. Dźwięk taki świadczy o tym, że jajo jest zepsute. Świeże strusie jaja dostać można w okresie od marca do sierpnia, w tym okresie struś potrafi znieść ich nawet do 50! Cena jednego jaja waha się od 50 złotych u hodowcy do około 90 zł w sklepach ze zdrową żywnością.

Dietetycy podają, że jajo strusie zawiera nieco mniej cholesterolu niż kurze i przepiórcze, wyróżniając się także nieco wyższą zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych. Strusie jajo jest także źródłem witamin z grupy B, magnezu, cynku i żelaza.

Ze względu na potężne rozmiary podanie takiego jaja przy okazji rodzinnego śniadania stanowi nie tylko gratkę dla dzieci, ale ze względu na zawartość wartości odżywczych jest także korzystne na zdrowia organizmu.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl