O marchewce słów kilka

omarchewceslowkilka_cynek

 

Marchew zwyczajna jest dwuletnią rośliną z rodziny selerowatych występującą pospolicie w całej Europie, Azji i północnej Afryce.

Mało kto wie, ale dziko rosnąca marchew porasta także wiele łąk, pól, lasów i skwerów w naszym sąsiedztwie. Charakterystyczny dla tej rośliny jest gruby korzeń spichrzowy pełniący rolę magazynu dla substancji odżywczych. Korzeń ten jest jadalny, zawiera znaczne ilości istotnych dla naszego organizmu składników pokarmowych w zależności od odmiany różni się barwą (od białej przez kremową i żółtą po najbardziej znaną – pomarańczową).

Marchew znana nam z ogrodów, sklepów i straganów zawdzięcza swoją intensywną pomarańczową barwę wysokiej zawartości karotenoidów (alfa- karotenu, beta- karotenu, luteiny, zeaksantyny i likopenu)- barwników będących jednocześnie antyoksydantami.

Największe znaczenie dla zdrowia ma beta- karoten poprawiający funkcjonowanie narządu wzroku, sprzyjający zdrowiu i kondycji skóry, opóźniający jej starzenie oraz wspomagający leczenie trądziku. Beta- karoten zawarty w marchwi wzmacnia zabarwienie skóry, chroniąc ją także przed działaniem promieniowania słonecznego. Mnogość antyoksydantów może przyczyniać się do profilaktyki nowotworów, zaś znaczna zawartość pektyn pobudza procesy trawienne, pełniąc ważną rolę m. in. w profilaktyce zaparć czy diecie wskazanej w przypadku pacjentów z zespołem jelita drażliwego (IBS).

Beta- karoten wskutek zachodzących procesów metabolicznych zostaje przekształcony w ludzkim układzie pokarmowym w witaminę A. Oprócz niej w marchwi znajdziemy witaminy C, E i K oraz substancje mineralne- potas, cynk, wapń i magnez.

Znaczna zawartość wody, substancji mineralnych i błonnika czyni korzeń marchwi lekkostrawnym, a posiłki złożone z tego warzywa wspomagają funkcjonowanie układu trawiennego, oczyszczanie organizmu oraz działają moczopędnie.

Najkorzystniej spożywać marchew w postaci surowej w formie przekąsek, surówek i soków. Ugotowana może być podstawą zdrowych posiłków podawanych dzieciom od najwcześniejszych miesięcy życia, przy czym, aby zapobiec nadmiernej utracie wartości odżywczych lepiej marchew gotować w całości i rozdrabniać dopiero po ugotowaniu. Fakt ten potwierdzili niedawno brytyjscy uczeni. W badaniach, które miały na celu określenie ilości falkarinolu (substancji, która może mieć istotne znaczenie w profilaktyce niektórych typów nowotworów) wykazano, że pokrojona marchew zawiera nawet o 25 proc. mniej tego dobroczynnego składnika niż marchew ugotowana w całości. Taki rozkład wyników cytowanego badania prawdopodobnie związany jest faktem, że w przypadku pokrojonej marchwi powierzchnia narażona na działanie wysokiej temperatury zwiększa się, i podczas gotowania warzywo traci więcej cennych składników odżywczych

Marchew wspomaga ponadto utrzymanie szczupłej sylwetki niwelując przy tym niedobory witamin i substancji mineralnych, jakie powstają przy wdrażaniu różnego rodzaju radykalnych diet. Warzywo jest więc nie tylko symbolem piękna, ale także sprzymierzeńcem osób dbających o zdrowie i kondycję organizmu.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl