Poznaj lepiej topinambur

poznajlepiejtopinambur

Słonecznik bulwiasty zwany także topinamburem jest rośliną szeroko rozpowszechnioną w całej Europie.

Roślina ta spokrewniona jest ze słonecznikiem zwyczajnym, a w nasze szerokości geograficzne trafiła z Ameryki Północnej. Jak sama nazwa wskazuje ten gatunek słonecznika wytwarza podziemne bulwy o długości do 10 cm oraz szerokości około 5 cm pełniące funkcje zapasowe.

Roślina uprawiana jest ze względu na jadalne bulwy o ciekawych walorach smakowych i odżywczych. Bulwy tego słonecznika charakteryzują się stosunkowo słodkim i delikatnym smakiem, zawierają witaminy A, C, E, kwas foliowy oraz minerały: wapń, magnez, żelazo, potas i cynk. Bulwy spożywać można po ugotowaniu i stanowić mogą zarówno ciekawy dodatek sałatkowy, jak i substytut ziemniaków w czasie obiadu (topinambur zawiera mniejszą ilość skrobi w porównaniu do swojego dalekiego kuzyna – ziemniaka). Jadalne są także na surowo, choć u osób o wrażliwym układzie pokarmowym powodować mogą wzdęcia i uczucie pełności po spożytym posiłku.

Ze względu na wysoką zawartość inuliny topinambur znajduje zastosowanie w przypadku dolegliwości trawiennych, zalecany jest diabetykom i osobom odchudzającym się. Wykazano, że roślina ta zmniejsza stężenie cholesterolu LDL (określanego potocznie także jako „zły cholesterol), co może mieć znaczenie w profilaktyce miażdżycy naczyń krwionośnych.

Inulina to wielocukier zawierający łańcuch cząsteczek fruktozy oraz cząsteczkę glukozy. Występuje naturalnie jako materiał zapasowy w bulwach i kłączach niektórych roślin (za jedno z najcenniejszych źródeł tej substancji uważane są właśnie bulwy topinamburu). Inulina nie ulega trawieniu, będąc odporna na ludzkie enzymy trawienne. W związku z czym w niezmienionej formie trafia do jelita grubego, stając się pożywką dla jelitowej flory bakteryjnej i przyczyniając się do ochrony dolnych partii przewodu pokarmowego.

Wielocukier wspomaga dzięki temu trawienie, pobudza perystaltykę jelit, przeciwdziała zaparciom, a nawet wzmacnia układ odpornościowym (mało kto wie, ale w przewodzie pokarmowym, szczególnie w jelicie grubym znajduje się bardzo duża liczba komórek odpornościowych). Naukowcy sugerują, że korzystny wpływ tej substancji na pracę jelit pomaga także we wchłanianiu substancji mineralnych takich jak cynk i żelazo.

Błonnik zawarty w jadalnych bulwach zapewnia długotrwałe uczucie sytości, a wraz ze wspomnianą inuliną wspomaga usuwanie szkodliwych substancji chemicznych z organizmu. Wysoka zawartość potasu w surowcu pomaga ponadto regulować ciśnienie krwi, i wspomagać pracę całego układu krążenia.

Ze względu na niski indeks glikemiczny spożywanie topinamburu zaleca się osobom cierpiącym na cukrzycę i o podwyższonym poziomie cholesterolu. Szczególnie dużo korzyści ze spożywania tej rośliny zyskają również osoby po przebytym, długotrwałym leczeniu pacjenci z tendencją do częstych infekcji górnych dróg oddechowych, osoby z osłabioną odpornością czy skarżący się do zaburzenia pracy przewodu pokarmowego (np. zaparcia, uczucie ciężkości, wzdęcia) czy na problemy z układem krążenia.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl