Owsianka z rana

owsiankanasniadanie

Już od wielu lat dietetycy i naukowcy spierają się na temat roli śniadania w żywieniu człowieka.

Wielu z nas bagatelizuje ten posiłek sądząc, że nie należy obciążać układu pokarmowego już z samego rana. Inni z kolei dopóki nie zjedzą posiłku, nie są w stanie normalnie funkcjonować.

Nie istnieje jednoznaczna i bezwzględnie potwierdzona badaniami teza: jeść? czy nie jeść śniadań? Jednakże unikanie śniadań pod pretekstem braku czasu lub intensywnego odchudzania może powodować skutki odwrotne od zamierzonych. Niejedzenie o poranku przyczynia się do odczuwania łaknienia, braku sił i kondycji umysłowej w pierwszej części dnia, co przekłada się na zjadanie produktów, które przypadkiem „wpadają nam w rękę” i to w dodatku o nieregularnych porach zaburzając tym samym dzienny rytm posiłków.

Aby zapewnić właściwy przebieg procesów trawiennych w pierwszych godzinach porannych wskazane jest zjedzenie lekkiego i pożywnego śniadania. Idealną propozycją takiego posiłku może być kompozycja na bazie płatków owsianych. Płatki te zawierają duże ilości białka, aminokwasów, błonnika i witamin z grupy B działających na poprawę pamięci i koncentracji. Ponadto w produktach na bazie owsa znajdziemy wapń, magnez, potas oraz cynk. Owies stanowi bogate źródło błonnika doskonale regulującego pracę układu trawiennego, zmniejsza uczucie głodu i wchłanianie cholesterolu, stymuluje rozwój flory bakteryjnej jelit oraz pobudzając ich pracę zapobiega zaparciom i reguluje rytm wypróżnień.

Podstawą przygotowania takiego posiłku jest ugotowanie płatków owsianych. Płatki należy gotować w wodzie 5 do 8 minut, przy czym szklankę płatków zalewamy maksymalnie do dwóch szklanek wody. W takich proporcjach płatki powinny wchłonąć wodę i napęcznieć. Ugotowane w ten sposób płatki stanowią podstawę do przyrządzenia owsianki, którą możemy podać w zależności od preferencji smakowych z mlekiem krowim, kokosowym, sojowym, ryżowym, jogurtem, owocami lub bakaliami. Mnogość produktów, które stanowią idealny dodatek do śniadaniowej owsianki sprawia, że taki posiłek szybko się nie znudzi. Wymieszać można także płatki owsiane z innymi dostępnymi rodzajami (np. kukrydzianymi), bądź z kaszą owsianą lub jaglaną. Dodatek świeżych owoców (np. truskawek, malin lub jagód) nie tylko ubarwi śniadanie, ale zapewni też poranną porcję witamin i przeciwutleniaczy. Smakowity dodatek do naszej owsianki stanowić mogą również bogate w cynk bakalie- orzechy laskowe, włoskie, nerkowca, migdały, rodzynki, suszone morele i figi. Te suszone owoce są bogatym źródłem błonnika i pektyn, likwidują zaparcia, zawierają cenne przeciwutleniacze oraz znacząco poprawią smak śniadaniowej owsianki dla zwolenników słodkości.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl