Dlaczego warto jeść młode ziemniaki?

zjakziemniakcynek

Nie od dziś wiadomo, że najwięcej wartości odżywczych zawierają te najświeższe owoce i warzywa. Podobnie jest z ziemniakiem. Młode bulwy tej rośliny stanowią bogate źródło witamin A, grupy B, C oraz minerałów: magnezu, potasu, wapnia, miedzi, fosforu, cynku, żelaza i jodu. Ponadto warzywo zawiera przeciwutleniacze wykazujące zdolność neutralizowania wolnych rodników oraz znaczną ilość błonnika wspomagającego procesy trawienne i obniżającego poziom cholesterolu. Bulwy ziemniaka są cennym źródłem skrobi, rozkładanej w układzie pokarmowym do postaci glukozy, czyli cukru prostego, przekształcanego następnie na energię.

Młode ziemniaki mają kilkukrotnie mniej kalorii niż inne tzw. dodatki skrobiowe do dań jak makarony i kasze. Poza tym, to nie ziemniaki, a sosy i tłuste wywary mięsne, którymi są polewane stanowią o kaloryczności podawanego obiadu, przez co zwykło się mówić, że taka dieta to krok ku nadwadze. Młode bulwy ziemniaka na talerzu bardzo dobrze komponują się w towarzystwie kolorowych surówek i chudego mięsa, zaś podane bez zbędnych, tłustych sosów stanowią pełnowartościowy i zdrowy obiad.

Jak zatem podawać ziemniaki, aby nie traciły cennych wartości odżywczych?

Naukowcy i dietetycy utrzymują, iż najwięcej witamin i minerałów znajduje się tuż pod skórką, natomiast im głębiej tym więcej bulwa zawiera skrobi. Dlatego najwięcej wartości odżywczych zawierają ziemniaki gotowane lub pieczone w skórce, która w pewnym sensie także zabezpiecza przed utratą cennych składników. Jeżeli preferujemy ziemniaki obrane, pamiętajmy aby obierać je cienko, zaś gotując lepiej jest umieszczać je w gorącej solonej wodzie (zawartość soli nieco ograniczy wypłukiwanie wartości odżywczych podczas gotowania). Ziemniaki powinno się gotować na małym ogniu, w możliwie niewielkiej ilości wody i nie dopuszczać do ich rozgotowania. Szacuje się, że straty składników odżywczych w przypadku ziemniaków gotowanych w łupinach wynoszą do około 20 %, zaś obranych nawet do 54 %. Wywar po ugotowaniu ziemniaków wykorzystać można do przygotowania zupy lub sosu. Na talerzu ziemniaki mogą pozornie stanowić dużą objętość posiłku, jednak przy niewielkiej zawartości węglowodanów i kalorii posiadają więcej walorów odżywczych niż np. makaron czy ryż.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl