Dlaczego cynk jest ważny w diecie dzieci i młodzieży?

waznycynkmini

Cynk zaliczany jest do mikroelementów, gdyż zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek jest znacznie mniejsze w porównaniu z makroelementami. Jednak jak dobrze wiemy mikroelementy są niezbędne do naszego prawidłowego funkcjonowania. Udział cynku w utrzymaniu homeostazy organizmu jest niezaprzeczalny, m. in. ze względu na jego obecność w ok. 80 enzymach odpowiadających za przemiany metaboliczne oraz wpływ na produkcję hormonów, syntezę kwasów nukleinowych i biosyntezę białek. Wszystkie te elementy odnoszą się do działania cynku na poziomie komórkowym, co może być trudne do dostrzeżenia w większej skali. Jednak gdy spojrzymy na organizm jako całość niedobór cynku może manifestować się m. in. utratą apetytu, spadkiem odporności, zmianami skórnymi, osłabieniem włosów, zahamowaniem wzrostu. Organizm każdego młodego człowieka rozwija się bardzo intensywnie, a zapotrzebowanie na witaminy i minerały jest większe niż u dorosłego człowieka. Dlatego w codziennej diecie dzieci i młodzieży nie powinno zabraknąć cynku.  Potrzebny jest im do prawidłowego wzrostu, gdyż wspomaga mineralizację kości. Chroni ich organizm przed infekcjami wirusowymi, bakteryjnymi, grzybiczymi, co jest niezwykle ważne w dużych skupiskach ludzi, a takim miejscem jest szkoła. Cynk wzmacniając odporność organizmu pozwala na skuteczną ochronę przed drobnoustrojami. Zapewniając właściwy poziom cynku w organizmie najmłodszych dbamy o zdrowy stan ich skóry, włosów, paznokci. Oprócz tego pierwiastek ten pomaga w gojeniu ran, walce z problemami skórnymi np. trądzikiem, które często dotyczą młodych osób. Udział cynku w produkcji hormonów powoduje, iż jest on niezbędny w prawidłowym procesie dojrzewania młodych ludzi. Kolejnym ważnym czynnikiem jest wpływ cynku na mózg, gdyż wspomaga on przekaźnictwo synaptyczne, czyli najprościej mówiąc wpływa na myślenie. Przy niedoborach cynku dochodzi do pogorszenia pamięci, może pojawić się apatia bądź stany depresyjne.

Dzienne zapotrzebowanie na cynk zależne jest od wieku. U dzieci do lat trzech wynosi ono 3 mg, w wieku od 4 do 9 lat 5 mg, od 10 do 12 lat 8 mg, natomiast po 12 roku życia zapotrzebowanie u  dziewcząt wynosi 9 mg, u chłopców 11 mg.

Warto w diecie dzieci i młodzieży uwzględnić źródła cynku jakimi są: pestki dyni, migdały, orzechy, gorzka czekolada, które mogą pełnić funkcję przekąsek w szkole. Natomiast do przygotowywania posiłków włączmy produkty bogate w cynk, takie jak: kasza gryczana, jaja, tłuste sery np. ementaler czy brie, ryby i owoce morza,  pieczywo  razowe, chude mięso, masło orzechowe. Jednocześnie pamiętajmy, iż  przyswajanie cynku utrudnia cukier, a więc również słodycze, które warto ograniczyć w diecie dzieci i młodzieży.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl