Błędy w suplementacji, czyli czym jest zbilansowana dieta

bledysuplementacjiwebsite

Deficytów wartości odżywczych powstałych w organizmie przez niewłaściwe nawyki żywieniowe nie uda nam się zaspokoić łykając jedną kapsułkę, lub przyjmując wysoką dawkę nawet najlepszego suplementu diety. Jałowe pod kątem wartości odżywczych posiłki przyjmowane na zmianę z suplementami nie zaspokoją w pełni zapotrzebowania organizmu na witaminy i minerały niezbędne we wszystkich procesach życiowych.

Niezbędne dla utrzymania zdrowia jest stałe zapewnienie prawidłowo zbilansowanej diety złożonej z różnorodnych składników. Przy zróżnicowanej diecie zdecydowanie lepsze efekty przynosi także ewentualna dodatkowa suplementacja wynikająca ze wzmożonego zapotrzebowania organizmu (np. w okresie ciąży). W zależności od wieku, stanu zdrowia oraz trybu życia, każdy z nas przejawia różne zapotrzebowanie na ten sam składnik odżywczy. Deficyty witamin i minerałów dotyczyć mogą szczególnie osób chorych, pracujących fizycznie i uprawiających sport. Oczywiste jest, że osoby aktywne przejawiają także większe zapotrzebowanie na energię. Podobnie w przypadku dorastającej młodzieży, kobiet w ciąży oraz matek karmiących, w przypadku których odżywić należy intensywnie rozwijający się młody organizm, a właściwie to dwa organizmy- zdrowie matki jest równie ważne jak jej nowo narodzonego dziecka.

Główne zasady tzw. zrównoważonej diety to 3 do 5 posiłków w ciągu dnia, gdzie należy unikać każdorazowego nad obfitego objadania się. Korzystniej dla organizmu i jego zdolności przyswajania wartości odżywczych jest jeść częściej w małych porcjach niż np. 2 lub 3 obfite posiłki. Nie jest w przypadku racjonalnego odżywiania warunkiem wyliczanie sobie każdej kalorii, jednak warto pamiętać o zaleceniach WHO, z których wynika, że przeciętna kobieta potrzebuje dziennie około 2000 kcal, zaś u mężczyzn wartość ta jest nieco wyższa i oscyluje w okolicach 2800- 3000 kcal. Należy pamiętać o zachowaniu równomiernych przerw pomiędzy posiłkami, przy czym zdecydowanie niewskazane jest jedzenie bezpośrednio przed snem.

Kluczowe oprócz kaloryczności jest zapewnienie w posiłkach odpowiedniej ilości witamin i minerałów- pamiętamy, że nie pomoże nam w tym spożywanie żywności przetworzonej wręcz jałowej np. typu fast food.

Znaczenie odpowiednio zbilansowanej diety obrazuje przeciętne zapotrzebowanie na witaminę C, które wynosi około 80 mg na dobę. Witamina ta należy do stosunkowo nietrwałych, stąd aby w pełni pokryć zapotrzebowanie organizmu należy pamiętać o świeżych owocach i warzywach. Kłopotliwe przy niewłaściwej diecie może być także pokrycie zapotrzebowania na żelazo występujące w produktach mięsnych (w postaci hemowej oraz słabiej przyswajalne niehemowe w produktach roślinnych). Jednocześnie nie wolno nam bagatelizować zależności pomiędzy składnikami diety! Na przykład zawartość wspomnianego kwasu askorbinowego wpływa korzystnie na przyswajanie żelaza przez organizm, które suplementowane samodzielnie, niejednokrotnie w niekontrolowanych dawkach może spowodować zmniejszenie wchłaniania innych minerałów, a nawet spowodować zatrucie organizmu.

Pamiętajmy! Nawet najwyższej jakości suplement diety nie zastąpi nam zróżnicowanej diety bogatej we wszystkie składniki odżywcze. Jednak ten sam suplement w połączeniu z prawidłowymi nawykami żywieniowymi może okazać się pomocny przy występującym okresowo zwiększonym zapotrzebowaniu organizmu na dany składnik.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl