Jak cynk wpływa na smak?

S jak smak

 

Każdy z nas stara się dostarczać do swojego organizmu witaminy i minerały, niezależnie czy przy pomocy odpowiednio zbilansowanej diety czy wspomagając się suplementacją, w celu zachowania zdrowia i sprawnego funkcjonowania całego organizmu.

Jednym z takich minerałów jest cynk będący pierwiastkiem śladowym. Pomimo niewielkiej zawartości jaką musimy dostarczać każdego dnia, cynk pełni ogromną rolę w organizmie człowieka, m. in. występuje w ok. 300 enzymach, uczestniczy w syntezie hormonów i białek, wpływa na układ nerwowy, odpornościowy, stan skóry i błon śluzowych. Natomiast w przypadku pojawienia się niedoborów tego pierwiastka może dojść do rozwoju procesów chorobowych.

Jednym z elementów na jakie wpływa cynk jest smak. Przyczyn, które mogą zaburzać jego prawidłowe odczuwanie jest wiele. Wśród nich wymienia się również niedobory niektórych pierwiastków, w tym cynku. Zdolność odczuwania smaku jest niezwykle ważna dla każdego człowieka, ponieważ problemy związane z jego zaburzeniami są w stanie znacząco wpłynąć na komfort życia. Dzieje się tak, gdyż utrata, osłabienie bądź wypaczenie prawidłowego odczuwania smaku jest w stanie dostarczyć wielu negatywnych wrażeń podczas jedzenia. Co w konsekwencji może wpłynąć na nasze ogólne postrzeganie pokarmów oraz ich spożywanie. Rola cynku w odczuwaniu smaku polega na jego współdziałaniu z substancją zwaną gustducyną, która pobudza komórki smakowe. Gustducyna głównie zaangażowana jest w odczuwaniu smaku słodkiego, gorzkiego oraz umami. Do obniżenia zdolności odczuwania smaku dochodzi także w przypadku niedoboru wit. A. Co ciekawe jej metabolizm jest regulowany przez cynk. Na prawidłowe stężenie wit. A we krwi oddziałuje zawartość cynku w naszym organizmie. Warto nadmienić, iż u osób z problemami w odczuwaniu smaku, które wykazywały niedobory cynku, po zastosowaniu suplementacji oraz diety zawierającej produkty bogate w ten pierwiastek dochodziło do ustąpienia objawów.

Jak widzimy cynk podwójnie wpływa na zdolność odczuwania smaku. Do naszego organizmu dostarczany jest głównie z pożywieniem, w związku z czym należy zwrócić szczególną uwagę na spożywane pokarmy. Warto zapoznać się z produktami bogatymi w ten pierwiastek i włączyć je do naszego codziennego jadłospisu.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl