Jesteś przeziębiony? Odpocznij

  • Post Category:Regeneracja

Osoby dorosłem przeziębiają się przeciętnie od 2 do 5 razy rocznie. Z kolei, w przypadku dzieci wartości te (głównie z racji jeszcze nie w pełni wykształconego układu odpornościowego) przyjmują wyższe wartości. Dlatego też liczba infekcji u najmłodszych może sięgać nawet do 12 w roku. Niezależnie jednak od wieku, płci, wykonywanego zawodu, diety czy innych czynników wszystkich nas powinny obowiązywać jednolite zasady chroniące nas przed infekcjami wirusowymi górnych dróg oddechowych, w tym przede wszystkim przed grypą i przeziębieniem.

Podobnie jak w przypadku wielu innych chorób, tak również przy przeziębieniu naczelne miejsce zajmuje profilaktyka. W tym miejscu nie będziemy zbyt oryginalni i wśród metod pozwalających na ograniczenie rozprzestrzenienia się infekcji wymienimy właściwą i racjonalną dietę (zdecydowanie niewskazane są w tym przypadku tzw. diety monoskładnikowe, zaś wśród mikroelementów preferowane powinny być żelazo oraz cynk), ograniczenie oddziaływania stresu (jeśli się da!), umiarkowaną aktywność fizyczną, unikanie zatłoczonych miejsc, w których łatwo może dojść do zarażenia (np. komunikacji miejskiej w godzinach szczytu) czy właściwy ubiór („najzdrowsze” jest ubieranie się na tzw. cebulkę, szczególnie w okresie jesiennym, kiedy warunki atmosferyczne ulegają ciągłym i nieprzewidywalnym zmianom).

Choć powyższe kwestie wydają się oczywiste, nieco mniej mówi się o innych czynnikach, które mają bardzo istotny wpływ na stopień nasilenia czy częstość występowania nawrotów infekcji górnych dróg oddechowych. Jednym z naczelnych jest… odpoczynek, w właściwie jego brak. Jak wskazuję jednoznacznie dane dotyczące infekcji, osoby przepracowane, przemęczone, niedosypiające lub wyczerpane częściej się przeziębiają i częściej dochodzi u nich do tzw. infekcji wtórnych (czyli nawrotów), które nierzadko posiadają już charakter bakteryjny i wymagają zastosowania antybiotykoterapii. Ma to związek m.in. z nadmiernym wydzielaniem kortyzolu (nazywanego „hormonem stresu), który w dużych ilościach przyczynia się do znacznego osłabienia układu odpornościowego i przez to zwiększa podatność na różnego rodzaju infekcje.

Jedną z metod poprawiających naszą kondycję powinno być więc również zachowanie tzw. work-life balance, czyli zachowanie równowagi między pracą, a życiem prywatnym, w którym powinno znaleźć się miejsce na chociaż odrobinę relaksu.

Pamiętajmy także, że nasz odpoczynek w trakcie infekcji jest istotny również dla innych… Przebywając w domu, pod ciepłym kocem z pewnością znacząco zmniejszamy ryzyko zarażenia innych, bo przecież doskonale wiemy, że wirusy powoduję przeziębienie i wirus grypy z łatwością mogą przenieść się już podczas pojedynczego kichnięcia.

Ostatnia modyfikacja 23 lipca 2020

Serwis cynek.pl ma charakter edukacyjny. Mimo, że redakcja dokłada wszelkich starań co do jakości merytorycznej przedstawianych treści, wszelkie informacje nie stanowią porady medycznej i nie zastąpią wizyty u lekarza. Z tego powodu redakcja i wydawca serwisu nie mogą ponieść odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w serwisie, gdyż nie prowadzi konsultacji medycznej w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.