Migdały – bogactwo składników odżywczych

migdaly-na-zdrowie

 

Migdały, czyli nasiona owoców migdałowca zwyczajnego (gatunku niezwykle rozpowszechnionego w Azji Środkowej i Afryce Północnej) dzielą się na 2 rodzaje.

Pierwsze, jadalne i często wykorzystywane w kuchni to tzw. migdały słodkie. Drugie, trujące to tzw. migdały gorzkie. Zawierają one toksyczną amigdalinę, która nawet w niewielkiej ilości może prowadzić do zatrucia całego organizmu (z uwagi na wydzielający się podczas jej rozkładu kwas pruski, bardziej znany jako cyjanowodór lub cyjanek).

W artykule skupimy się więc siłą rzeczy na migdałach słodkich, a te cechują się dużą wartością odżywczą i bogactwem składników pokarmowych wykazujących właściwości prozdrowotne, szczególnie w przypadku profilaktyki chorób cywilizacyjnych. W badaniu przeprowadzonym na grupie mężczyzn z dwoma głównymi czynnika ryzyka chorób serca, a więc z nadciśnieniem tętniczym i otyłością wykazano, że spożywanie 50 g migdałów dziennie przez miesiąc przyczynia się nie tylko do zwiększenia poziomu witaminy E (uchodzącej za jednego z silniejszych antyoksydantów), ale również do poprawy krążenia i szybszego osiągnięcia wartości ciśnienia, które nie zagrażają powikłaniom. Oczywiście, powyższy efekt nie byłby możliwy bez zasadniczej zmiany trybu życia przez badanych pacjentów, jednak z drugiej strony badanie to udowodniło (po raz kolejny zresztą), że istnieją składniki codziennej diety, które powinny być preferowane przez osoby zagrożone chorobami serca i naczyń krwionośnych. Nie bez przyczyny więc migdały znalazły się na oficjalnej liście amerykańskich towarzystw naukowych jako element diety zapobiegającej m. in. nadciśnieniu tętniczemu.

Właściwości migdałów tłumaczone są obecnością nie tylko witaminy E, ale także nienasyconych kwasów tłuszczowych, flawonoidów, błonnika i cynku. Ten ostatni składnik – jak wiemy – wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego, wpływa na właściwą pracę trzustki i wydzielanie insuliny, wspomaga procesy mające na celu „odtrucie” organizmu (wykazując działanie przeciwstawne np. do ołowiu), a także korzystnie wpływa na stan skóry, włosów i paznokci. To ostatnie działanie jest w przypadku migdałów o tyle istotne, gdyż oprócz cynku zawierają one pełny zestaw witamin z grupy B, których nawet niewielkie niedobory mogą przyczynić się do zwiększenia łamliwości paznokci, zniekształceń w obrębie płytki paznokciowej, pogorszenia wyglądu cery i przebarwień skóry.

Obecność trzech (bo przecież jest jeszcze witamina E) tak ważnych dla naszej urody składników w jednym produkcie daje tutaj tzw. efekt synergistyczny, a mniej naukowo – korzystne wzmocnienie działania jednego składnika przez drugi.

Jedzmy więc migdały , szczególnie jeśli chcemy zadbać o serce i… urodę. A wiemy przecież, że nierzadko jedno idzie w parze z drugim. Tutaj również istnieje efekt synergistyczny. 🙂

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl