Witaminy dla seniora

  • Post Category:Odporność

Z czym kojarzy nam się końcówką stycznia? Mimo, że pięknie przyozdobione drzewka i świąteczne dekoracje powoli znikają z naszych ulic i domów, nie jest to dla nas bynajmniej smutny czas. W tym czasie swoje święta obchodzą bowiem nasi dziadkowie. Z pewnością każdy z nas zastanawiał się przy tej okazji, w jaki sposób zadbać, aby babcia i dziadek cieszyli się dobrym zdrowiem. Recept na to jest bardzo wiele, ale jedną z najważniejszych jest zwrócenie uwagi na to co jedzą nasi ukochani seniorzy. Których składników pokarmowych potrzebują najbardziej?

Pomimo, że dziennie zapotrzebowanie na energię (czyli kalorie) naszego organizmu zmniejsza się z reguły wraz z wiekiem, nie możemy tego samego powiedzieć o niektórych witaminach i minerałach. Jak pokazują niektóre badania, dieta osób starszych nie pokrywa wystarczającego zapotrzebowania m.in. na witaminy z grupy B. Przykładem może być tutaj witamina B2, której niedobór może przyczynić się do wystąpienia stanów zapalnych błony śluzowej (tzw. zajadów w kącikach ust), czy witamina B12 odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. W przypadku deficytu tego drugiego składniku może pojawić się drętwienie, mrowienie w kończynach, a nawet zaburzenia równowagi i chodu – objawy, które u osób starszych występują znacznie częściej niż chociażby u trzydziesto czy czterdziestolatków.

Mówiąc o składnikach pokarmowych niezbędnych w wieku podeszłym, nie możemy nie wspomnieć także o witaminach rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K). Szczególnie cenne mogą okazać się te, posiadające właściwości antyoksydacyjne, czyli przeciwutleniające (czyli witamina A i E). Co więcej, witamina A wpływa korzystnie na wzrok, który u seniorów może pogorszyć się wraz z wiekiem. W jej przypadku należy jednak pamiętać o ścisłym przestrzeganiu zaleconego schematu dawkowania, ponieważ wysoki dawki witaminy A mogą zbytnio obciążać wątrobę.

Wśród składników polecanych seniorom powinien znaleźć się również cynk. Ten pierwiastek cechuje się różnorodnymi właściwościami – zapobiega chorobom skóry, uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu wątroby, tarczycy i nerek oraz wpływa na prawidłowe wydzielanie insuliny przez trzustkę. Minerał ten może okazać się także korzystny dla ośrodkowego układu nerwowego naszych dziadków. Jak sugerują niektóre doniesienia, deficyt cynku może bowiem przyczynić się do obniżenia sprawności intelektualnej i koncentracji, a nawet stanowić jeden z czynników ryzyka tzw. demencji starczej objawiającej się m.in. zaburzeniami pamięci. Nie należy także zapominać, że cynk wpływa również na układ odpornościowy, co nie pozostaje bez wpływu na mniejszą liczbę infekcji dróg oddechowych (również u osób starszych).

Ostatnia modyfikacja 23 lipca 2020

Serwis cynek.pl ma charakter edukacyjny. Mimo, że redakcja dokłada wszelkich starań co do jakości merytorycznej przedstawianych treści, wszelkie informacje nie stanowią porady medycznej i nie zastąpią wizyty u lekarza. Z tego powodu redakcja i wydawca serwisu nie mogą ponieść odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w serwisie, gdyż nie prowadzi konsultacji medycznej w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.