Zdrowa dieta na zimę

zdrowadietanazime

 

Zima kojarzy się z puszystym śniegiem, świętami i wyjazdami na narty. Jednak częściej, kiedy myślimy o tej porze roku, przychodzą nam na myśl przeziębienia, sezon grypowy, otulone szalikami bolące gardła i zapchane, zaczerwienione nosy. Jak zadbać o odporność zimą, aby cieszyć się jej urokami przez cały sezon? Mamy dla Ciebie kilka sprawdzonych porad.

Miód to skuteczny lek na przeziębienia. Jest bogatym źródłem witamin i mikroelementów. Wiedzą o tym wszystkie babcie. A one, jak wiadomo, nie mogą się mylić. Jeśli chcesz być zdrowy przez cały sezon, miód będzie strzałem w dziesiątkę. Warto wybrać wielokwiatowy. Wzmocni organizm, gdy ryzyko złapania przeziębienia wzrasta. Działa też uspokajająco. Ukoi nerwy w okresie wzmożonego stresu, który przecież także osłabia nasze ciało.
Czosnek i cebula nie pachną wprawdzie zachęcająco, jednak ich właściwości prozdrowotne zdecydowanie przesłaniają nieatrakcyjny zapach. Składniki zawarte w tych warzywach pomagają w walce z infekcjami. Przemarzłeś i boisz się rozchorować, bo przed Tobą ważny wyjazd? Bardzo drobno posiekaj czosnek i cebulę, dodaj miodu. Naczynie z tak przygotowanymi składnikami przykryj ściereczką i postaw na kaloryfer. Poczekaj aż warzywa puszczą soki i… naturalny syrop gotowy. Szybko postawi Cię na nogi. Taka mikstura zawiera dużą ilość witaminy C oraz witaminy: A, B1, B2, PP. Jest bogata w cynk, który nie tylko dobrze wpływa na cerę. Pomaga on także w budowaniu odporności przeciwwirusowej. Jeśli zależy Ci na dodatkowych walorach smakowych, dodaj kilka kropel soku z cytryny.

Jak wiadomo, cytrusy najlepiej kupować w sezonie zimowym. Skutecznie pomagają w walce z wirusami. Sok wyciśnięty z pomarańczy, mandarynek i cytryn to prawdziwa bomba witaminowa (zawierają duże ilości witaminy C). Szklanka takiego napoju dziennie to niemal gwarancja, że przychodnie będziesz omijać z daleka.
Zima to sezon nie tylko na cytrusy, lecz także na rozgrzewające, aromatyczne przyprawy. Szczególną uwagę warto zwrócić na imbir. Jego właściwości lecznicze są nieocenione. Zawiera wiele substancji przeciwzapalnych. Pobudza krążenie, dzięki czemu świetnie rozgrzewa organizm. Warto go dodawać, gdzie tylko się da – do herbaty, koktajli czy zup. Spróbuj zupy marchewkowej z imbirem. Po prostu pycha! Przy okazji, pamiętaj, że marchew zawiera duże ilości witaminy A, która również zwiększa odporność organizmu.

Coraz częściej słyszymy, że zdrowie zaczyna się w jelitach. Kiszonki sprzyjają namnażaniu się tzw. dobrych bakterii, które chronią organizm przed tym, co dla niego niekorzystne, m.in. przed wirusami. Znudziła Ci się już kapusta i kiszone ogórki? Wypróbuj marchew, rzodkiewkę, pomidory. Kisić można prawie wszystko.
Zdrowa dieta to zdrowy organizm. Jednak czasami na takie odżywianie można pozwolić sobie wyłącznie w idealnym świecie. Często jesteśmy zapracowani, zaganiani, a niekiedy, umówmy się, odrobinę leniwi. Brakuje nam czasu i ochoty na przygotowywanie zdrowych, zbilansowanych w witaminy i minerały posiłków. Dlatego tak ważna jest suplementacja, która często przychodzi z pomocą zmęczonemu organizmowi. O ile witaminę C można czasem pominąć, ponieważ jest obecna w wielu pokarmach, o tyle o regularne przyjmowanie cynku i witaminy A warto zadbać. Mają one duże znaczenie dla budowania odporności.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl