Co jeść, by wzmocnić libido?

libido-cynek

Czy twierdzenie, że niektóre pokarmy działają jak seksualne paliwo jest przesadzone? Okazuje się, że nie. Jak bowiem wskazują badania epidemiologiczne analizujące tzw. funkcje seksualne u Pań i Panów (oraz oczywiście… przyczyny ich osłabienia), niewłaściwa dieta powiązana ze stresem i szybkim trybem życia jest jednym z najistotniejszych powodów obniżenia sprawności seksualnej, w tym osłabienia libido u obu płci. Co więc jeść, aby nasze życie seksualne stało na jak najwyższym poziomie? Odpowiedź jest prosta: produkty bogate w cynk, ale nie tylko…

Cynk

Cynk jest jednym z najistotniejszych składników wpływających nie tylko na produkcję spermy, ale także na podtrzymanie jej żywotności. Co więcej, w przypadku Panów minerał ten reguluje syntezę testosteronu – hormonu, który – jak wiemy – jest kluczowy dla sprawności seksualnej i libido u mężczyzn. Pierwiastek ten pełni także rolę antyoksydacyjną, co ma znaczenie w kontekście ochrony plemników przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Jak wskazują liczne doniesienia naukowe, cynk nie jest wyłącznie zarezerwowany dla Panów. Minerał ten – w przypadku kobiet – wpływa na przebieg i czas trwania miesiączkowania. Najwięcej cynku zawierają m. in. owoce morza, pestki dyni, zarodki pszenne, brązowy ryż, chude czerwone mięso i drób (głównie indyk)

Selen

Selen znany jest przede wszystkim z korzystnego wpływu na jakość spermy. Warto wiedzieć, że niekorzystnie na stężenie tego minerału wpływa m. in. palenie tytoniu i zanieczyszczenie środowiska. A to wszystko za sprawą kadmu – pierwiastka, który upośledza wchłanianie i dostępność biologiczną selenu w naszym organizmie. Do źródeł selenu należą m. in.: otręby, brązowy ryż, płatki owsiane i czosnek, który znany jest także ze swoich korzystnych właściwości bakteriobójczych.

Mangan

Mangan to minerał, który powinniśmy kojarzyć przede wszystkim z regulacją syntezy wielu hormonów np. insuliny – odpowiadającej za gospodarkę cukrową i prawidłowy metabolizm, hormonów tarczycy, które warunkują m. in. utrzymanie prawidłowej temperatury naszego ciała, oraz oczywiście… hormonów płciowych. Głównym źródłem manganu są orzechy, brązowy ryż, rodzynki i banany.

Arginina

Arginina, w przeciwieństwie do swoich 3 poprzedników nie jest minerałem, ale aminokwasem. Nie oznacza to jednak, że składnik ten nie jest obojętny dla naszego libido. Jak się okazało, arginina nasila ruchliwość plemników oraz zwiększa ilość produkowanej spermy. Jest to także ważny składnik dla osób z czynnikami ryzyka chorób sercowo-naczyniowych i ma coraz większe znaczenie w profilaktyce miażdżycy i zaburzeń rytmu serca. Mało kto wie, ale te dwie choroby przewlekłe również negatywnie wpływają na nasze funkcje seksualne. Do ważniejszych źródeł aminokwasu argininy należą przede wszystkim produkty bogatobiałkowe, czyli nabiał, mięso wołowe, wieprzowe, drób, ryby, rośliny strączkowe.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl