Czy aktywność fizyczna rzeczywiście wpływa na naszą odporność?

umiarkowanaaktywnoscfizycznacynek


Jak możemy się spodziewać, generalna odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, ale… Właśnie istnieje jednak pewne „ale”, które należałoby przeanalizować. O tym, czy aktywność fizyczna korzystnie wpływa na funkcje naszego układu immunologicznego przede wszystkim decyduje nie tylko jej natężenie i rodzaj wykonywanych ćwiczeń, ale także obecność innych czynników jak np. dieta (a ściślej dostarczanie naszemu organizmowi wszystkich składników pokarmowych w optymalnej ilości), wiek, istnienie chorób przewlekłych, wrodzonych lub nabytych, podatność na infekcje czy równoczesne narażenie naszego organizmu na stres.

Wyniki wielu badań naukowych jednoznacznie wskazują, że aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności zmniejsza podatność na niektóre choroby – w przeciwieństwie do nieaktywnego trybu życia oraz… dużego wysiłku. Jeśli bardziej szczegółowo ocenimy wyniki tych badań zauważymy kolejne, bardzo istotne wnioski. Otóż, odnotowano m.in., że regularne wykonywanie umiarkowanych ćwiczeń przez 1-2 godziny dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji górnych dróg oddechowych nawet o ponad 30 proc. W innym doświadczeniu wykazano z kolei, że osoby intensywnie spacerujące przez 40 minut dziennie o połowę rzadziej opuszczają szkołę lub pracę z powodu przeziębienia lub grypy.

Dlaczego umiarkowana aktywność fizyczna korzystnie wpływa na naszą odporność? Odpowiedź jest złożona. Przede wszystkim uważa się, że regularne ćwiczenia zwiększają liczbę oraz stymulują aktywność makrofagów. Należy pamiętać, że komórki te są tym bardziej istotne z punktu widzenia naszego systemu immunologicznego, gdyż stanowią pierwszą linię obrony, z jaką stykają się wirusy i bakterie pojawiające się w organizmie. Na tym jednak nie koniec. Umiarkowane ćwiczenia przyczyniają się także do wzrostu aktywności komórek drugiej linii obronnej, tworzonej przede wszystkim przez wyspecjalizowane krwinki białe, szczególnie limfocyty Th. Ich prawidłowe działanie nie tylko zmniejsza ryzyko rozwoju chorób zakaźnych, ale także znacząco ogranicza rozwój niektórych chorób autoimmunologicznych.

Niektórzy naukowcy posuwają się dalej w swoich hipotezach tłumacząc, że wzrost temperatury towarzyszący pracy mięśni również (dodatkowo!) działa hamująco na wzrost drobnoustrojów. Co prawda, teoria ta, choć wydaje się logiczna z punktu widzenia fizjologii organizmu ludzkiego, wymaga potwierdzenia w kolejnych badaniach.

Co w takim razie z bardzo dużym wysiłkiem? Tutaj sytuacja ulega odwróceniu. Potwierdzeniem mogą być obserwacje osób przebiegających maratony i ultramaratony, u których zaobserwowano od 2 do 6 razy podwyższone ryzyko wystąpienia infekcji górnych dróg oddechowych, które – co ważne – utrzymywało się nawet do 72 godzin od zakończenia biegu.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl