Co robić, by cieszyć się dobrym wzrokiem przez długie lata?

cieszycsiewzrokiemcynek

W świecie wszechobecnych ekranów coraz trudniej uniknąć problemów ze wzrokiem. Oczy po całym dniu korzystania z laptopa czy smartfona są zazwyczaj przemęczone. A stąd już tylko krok do wad wzroku i noszenia okularów lub szkieł kontaktowych. Jak postępować, by cieszyć się dobrym wzrokiem przez długie lata? Zastosuj się do poniższych wskazówek, a Twoje oczy na tym skorzystają.

Po pierwsze, dieta. Powiedzenie: „Jesteś tym, co jesz” jest bardzo trafne. Jedzenie to paliwo, którym zasilamy organizm. Od jego jakości zależy nasze zdrowie. Do prawidłowego funkcjonowania oczy potrzebują: luteiny, witamin A, C, E, cynku oraz witamin z grupy B. Te ostatnie wzmacniają nerwy wzrokowe i chronią przed światłowstrętem. Można je znaleźć m.in. w kalafiorze, kapuście, brokułach, kaszy jęczmiennej i gryczanej, w orzechach i w podrobach. Bogate w witaminy z grupy B są też drożdże.

Niedobór witaminy A (nazywanej retinolem) powoduje zaburzenia widzenia o zmierzchu, czyli tzw. „kurzą ślepotę” a także wysychanie rogówki. Jej duże ilości można znaleźć w nabiale, np. maśle, jajkach lub mleku, w wątrobie i innych podrobach oraz w tłustych rybach. Dobrym źródłem witaminy A są niektóre owoce i warzywa, m.in. marchew, szpinak, pomidory, czerwona papryka, brzoskwinie, morele, śliwki i wiśnie. Pamiętaj o tym, że witamina A rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego marchewkę warto jeść duszoną na maśle, pomidory skropione oliwą, a owoce łączyć z orzechami lub jogurtem naturalnym.

Witaminę C, która jest świetnym antyoksydantem, można znaleźć w cytrusach, natce pietruszki lub w aronii. Witamina E jest również przeciwutleniaczem ważnym dla organizmu. Chroni przed zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej. Występuje w słoneczniku, migdałach, orzechach laskowych, orzeszkach ziemnych, botwinie, pomidorach i olejach roślinnych.

Cynk ma m.in. wpływ na stężenie witaminy A w organizmie, więc jego niedobory mogą skutkować „kurzą ślepotą”. Pobudza on także enzymy odpowiedzialne za prawidłową pracę komórek siatkówki. Dobre źródła cynku to dzikie ostrygi, zarodki pszenne, pestki dyni, kakao, sezam, słonecznik, olej lniany.

Bez luteiny nie ma dobrego wzroku. Zmniejsza ona ryzyko zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej. Występuje w żółtkach jaj. Weganie znajdą ją w żółtych i zielonych warzywach, np. w kukurydzy i żółtej papryce, w jarmużu, szpinaku, sałacie, pokrzywach, natce pietruszki i brokułach. Podobnie, jak witaminy A, D, E, K rozpuszcza się w tłuszczach. Z tego powodu powyższe warzywa najlepiej łączyć z oliwą, olejami, śmietaną czy żółtym serem.

Na dobry wzrok pracujemy nie tylko dietą. Równie ważny jest styl życia. Latem i w śnieżną zimę należy nosić okulary przeciwsłoneczne. Koniecznie z filtrami, które chronią oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV. Kiedy „pracujemy oczami”, bardzo ważne jest oświetlenie. W każdym przypadku najlepsze będzie oświetlenie naturalne. Po zmroku lub gdy ilość światła słonecznego jest niewystarczająca wspomagaj się oświetleniem sztucznym, sufitowym (gdy pracujesz przy komputerze) lub lampką biurkową, kierując strumień światła bezpośrednio na tekst (przy czytaniu książek). Rób przerwy (ok. 5 min na godzinę). W tym czasie poćwicz oczy patrząc na odległy przedmiot lub krajobraz za oknem. Fantastycznie, jeśli masz widok na drzewa lub park, ponieważ kolor zielony kojąco wpływa na wzrok. Jeśli pracujesz w biurze, koniecznie zastosuj się do zasad BHP związanych z ustawieniem monitora. Jeżeli tylko to możliwe, unikaj klimatyzacji, która bardzo często sprzyja powstawaniu tzw. zespołu suchego oka.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl