Dlaczego warto jeść sushi?

sushi-cynek

Restauracje oferujące sushi cieszą się ostatnio ogromną popularnością. Czy poza obłędnym smakiem (tak twierdzą zwolennicy) ta japońska potrawa ma jeszcze inne zalety? Warto przyjrzeć się temu, jaki wpływ ma jedzenie sushi na nasze zdrowie.

Japońska kuchnia uważana jest za jedną z najzdrowszych na świecie. Opiera się na ryżu, świeżych rybach, owocach morza i dużej ilości warzyw. Wszystkie te składniki możemy znaleźć w sushi – jednej z najpopularniejszych japońskich potraw. Okazuje się, że jest ona bogatym źródłem witamin i minerałów.

Wodorosty nori używane do przyrządzania sushi są bogate w jod. Ich jedzenie zaleca się również weganom i wegetarianom, ponieważ są dobrym źródłem witaminy B12 oraz B6. Zawierają dużo błonnika, co dobrze wpływa na pracę układu trawiennego. W ich skład wchodzą również wapń, magnez, potas, cynk, białko, żelazo, selen, chlorofil i kwas foliowy oraz antyoksydanty spowalniające procesy starzenia.

Sushi kojarzy się przede wszystkim z surową rybą. Można je jednak zmodyfikować i zdecydować się na rybę wędzoną lub pieczoną. Ryby są bardzo bogate w białko. Tłuste, takie jak makrela, łosoś, tuńczyk, śledź, zawierają kwasy omega-3, które obniżają poziom cholesterolu. Znajdziemy w nich także witaminę C, E, D oraz witaminy z grupy B. Ryby wymieniane są także jako dobre źródło cynku. Wprawdzie zawierają go mniej niż np. pestki dyni czy kasza gryczana, jednak cynk pochodzenia zwierzęcego jest dużo lepiej przyswajalny.

Osoby z niedoborem cynku powinny wybierać sushi z kalmarami, ośmiornicami czy krewetkami. Zawierają tego pierwiastka więcej niż ryby. W ich skład (podobnie jak w skład wodorostów) wchodzi również magnez, który wspomaga wchłanianie cynku z przewodu pokarmowego. Ponadto owoce morza są bogate w wysokowartościowe białko, witaminy z grupy B, witaminę A, D i E, jod, wapń, fluor i selen.

Kawałki sushi maczamy w sosie sojowym. Również on jest źródłem pełnowartościowego białka oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera też błonnik i witaminy z grupy B oraz cenne pierwiastki – fosfor, wapń, magnez i żelazo. Zdrowy sos sojowy powinien mieścić w sobie tylko cztery składniki: wodę, soję, sól i pszenicę lub ryż.

Wasabi (japoński chrzan) to samo zdrowie. Ma w sobie witaminy C i A, potas, sód i magnez. Działa bakterio-, wiruso- i grzybobójczo, dlatego polecane jest np. na przeziębienie, radzi sobie również z bakterią Helicobacter pylori (odpowiedzialną za powstawanie wrzodów żołądka). Oczyszcza organizm z toksyn. Ułatwia trawienie. Pomaga udrażniać nos i zatoki.

Marynowany imbir, który służy zneutralizowaniu posmaku poprzedniej porcji sushi , również wspomaga trawienie i ułatwia spalanie tłuszczu, ma też silne działanie przeciwbakteryjne.

Najbardziej dyskusyjny jest ryż. Wiadomo, że brązowy jest dużo zdrowszy niż biały. Jednak nawet ten ostatni ma swoje zalety. Jest lekkostrawny. Zawiera dużo białka, węglowodany złożone i witaminy z grupy B. Mogą go jeść osoby z nietolerancją glutenu. Ponadto do ryżu do sushi dodawany jest ocet ryżowy, który pomaga oczyszczać organizm z toksyn i obniżać poziom cholesterolu.

Pamiętajmy o tym, że sushi musi być przyrządzone ze świeżych (!) składników, dlatego warto kupować je w sprawdzonych miejscach. Jeśli mamy więcej czasu, możemy je również przygotować w domu. Jest to nieco czasochłonne, ale nie tak trudne jak mogłoby się wydawać. Jeżeli decydujemy się na surową rybę, sushi powinno być przygotowywane przez profesjonalistę, ponieważ w tym przypadku istnieje ryzyko spożycia groźnych dla zdrowia bakterii.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl