Czy możemy ćwiczyć podczas przeziębienia?

cwiczenia-przeziebienie-cynek

Wysiłek fizyczny korzystnie wpływa na nasz układ odpornościowy – o tym dowiedzieliśmy się w jednym z naszych poprzednim wpisów. Czy jednak każdy – niezależnie od stanu zdrowia może bez przeszkód trenować? I jeśli tak, jaki konkretnie rodzaj ćwiczeń może wykonywać? Odpowiedź na to pytanie jest zdecydowanie bardziej złożona. Wszystko zależy bowiem od tego, na co chorujemy i jakie dokładnie objawy nam dokuczają. W dzisiejszym artykule skupimy się na przeziębieniu.

Z pomocą – jak zawsze – przychodzą nam badania naukowe. Udowodniono bowiem, że u osób, które poddawane są bardzo intensywnym treningom (np. u uczestników maratonów) może dojść do osłabienia systemu immunologicznego. Wpływ na to prawdopodobnie mają tzw. hormony stresu, czyli adrenalina i kortyzol, które mogą hamować aktywność białych krwinek. Wykazano dodatkowo, że osłabienie układu odpornościowego występuje częściej po wysiłku:

  • ciągłym,
  • trwającym 90 minut (lub dłuższym),
  • o znacznej intensywności
  • wykonywanym na czczo

Powyższe dane wcale nie oznaczają, że nie należy ćwiczyć w trakcie przeziębienia, ale bardziej sugerują zachowanie umiaru. W ocenie specjalistów, zasada złotego środka sprawdzi się tutaj najlepiej. Eksperci wskazują, że wykonywanie ćwiczeń cechujących się niską intensywnością przez osoby mające katar czy łagodny ból gardła nie jest szkodliwe dla zdrowia. Co więcej, jeżeli symptomy te zmniejszą się po kilku minutach treningu można zwiększyć jego intensywność do umiarkowanej (do ok. 40 minut dziennie, ale nie doprowadzające do przemęczenia). Z drugiej strony, wysiłek nie jest wskazany, kiedy infekcji towarzyszy: biegunka, odwodnienie, gorączka, nadmierna potliwość, bóle mięśni i stawów czy kaszel utrudniający oddychanie.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt:

  • w jakich warunkach trenujemy (np. na to, czy na naszej siłowni powietrze nie jest zbyt suche)
  • jak wygląda nasza sen (zaburzenia snu również osłabiają naszą odporność),
  • czy nasza dieta jest racjonalna – pamiętajmy bowiem, że niektóre składniki pokarmowe mogą pomóc w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego (np. cynk)
  • czy nie jesteśmy w danym momencie poddani zbyt mocnemu oddziaływaniu bodźców stresowych np. w pracy czy w szkole.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl