Lato pod znakiem witaminy A

witaminaA

Witamina A (zwana również retinolem lub beta-karotenem) pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Wpływa na wzrok (jej niedobór powoduje m.in. „kurzą ślepotę”), na wzrost, działa przeciwnowotworowo, wzmacnia układ odpornościowy, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami, utrzymuje w dobrym stanie skórę, włosy i paznokcie.

Mówi się, że witamina A w dużych ilościach występuje w czerwonych oraz pomarańczowych owocach i warzywach. To nie do końca prawda, ponieważ duże ilości beta-karotenu znajdziemy m.in. w nabiale, tranie, podrobach, sałacie, jarmużu i szpinaku. Faktem jednak jest, że produkty roślinne we wspomnianych kolorach również zawierają jej niemało. Wiele z nich kupimy w sklepach i na targowiskach w sezonie letnim. Warto czerpać z tego bogactwa pełnymi garściami.

Na rynku pojawiają się w tym czasie cudownie pachnące, pomidory gruntowe. Poza wysoką zawartością witaminy A znajdziemy w nich również potas, sód, magnez, miedź, mangan, witaminy C, E, K, B3, B6, kwas foliowy i biotynę. Ważnym składnikiem jest także likopen – przeciwutleniacz, chroniący komórki organizmu przed działaniem wolnych rodników. Pomidory dobrze jeść z oliwą z oliwek, która zwiększa przyswajalność likopenu i beta-karotenu. Kiedy robisz zakupy, zwróć uwagę, aby wybierać te najmocniej wybarwione, z błyszczącą skórką, ponieważ zawierają one największą ilość dwóch wymienionych substancji.

W lipcu trwa jeszcze sezon na marchewki. Poza dużą ilością witaminy A, przynoszą organizmowi również wiele innych korzyści. Zawierają witaminę C, E i K, tiaminę, ryboflawinę, niacynę, witaminę B6, kwas foliowy, wapń, potas, żelazo, magnez, sód, cynk i fosfor. Częste jedzenie marchwi dzięki obecności beta-karotenu powoduje, że skóra nabiera delikatnego, złocistego koloru opalenizny. Nie należy jednak przesadzać, aby uniknąć zażółcenia cery oraz poważniejszych problemów zdrowotnych. Witamina A oznacza mnóstwo korzyści dla organizmu, ale można ją przedawkować, ponieważ w dużych ilościach staje się toksyczna. Warto pamiętać, że jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego marchewkę należy np. podgotować, a następnie połączyć na patelni razem z masłem. Więcej beta-karotenu przyswoimy, jedząc rybę po grecku, niż chrupiąc samą marchew.

Wiśnie. Niektórzy czekają na nie przez cały rok. Zawierają dużo witaminy A oraz mnóstwo innych cennych witamin i składników mineralnych. Aby jak najwięcej retinolu trafiło do organizmu, warto jeść je z jogurtem naturalnym (nieodłuszczonym), np. w postaci koktajlu.

Kiedy myślimy o lecie, nie można też zapomnieć o brzoskwiniach. Wysoka zawartość witaminy A oraz niewielka kaloryczność sprawiają, że są one sprzymierzeńcami atrakcyjnego, młodego wyglądu. Zawierają dużo błonnika, który reguluje pracę układu trawiennego, co zapobiega zaparciom. Są również bardzo dobrymi poprawiaczami nastroju, ponieważ w swoim składzie mają niacynę (witaminę B3), która potrzebna jest do produkcji tzw. „hormonu szczęścia” – serotoniny. Podobnie jak wszystkie produkty zawierające beta-karoten, owoce te należy łączyć z tłuszczami. Ciekawe może być np. zestawienie brzoskwini i sera pleśniowego.

Witaminę A znajdziemy także w malinach, truskawkach i czerwonych porzeczkach. Aby mieć pewność, że dostarczymy jej do organizmu jak najwięcej, latem warto postawić na czerwone koktajle (z dodatkiem jogurtu) lub chłodniki na bazie wymienionych owoców sezonowych.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl